30-04-2015 16:10 | Door: Erik Verheggen

Door de inzet van een slim laadsysteem kunnen elektrische taxi’s voor Schiphol dertig procent sneller laden. 

Omdat taxi’s gebruik maken van snelladers en normale laadpunten, is verdelen van elektrisch vermogen cruciaal. Leverancier Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een slim laadsysteem ontwikkeld, dat door BAM bij Schiphol Taxi is geplaatst.

SchipholTaxi is het eerste bedrijf dat gebruik maakt van de slimme technologie waarbij vier DC snelladers en twintig normale AC laadpunten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor kunnen de 96 elektrische taxi’s dagelijks dezelfde ritten aan als dieseltaxi’s.

taxi tesla schiphol

Sinds begin dit jaar mogen er alleen nog maar elektrische taxi’s vanaf Schiphol rijden. Dat is een omslag, die ook gevolgen heeft voor de laadinfrastructuur. Gamis el Bouakili, directeur SchipholTaxi: “Onze chauffeurs rijden vaak meer dan 300 kilometer op een dag. Dat vereist meer dan een keer laden, omdat we werken met een minimale range. Tegenwoordig gebruiken we daarom tijdens dienst vooral de snelladers, en tussen diensten door en ’s nachts de normale laders.”

Vermogen

De vier snelladers van 60 kilowatt per stuk en twintig normale laders van 22 kilowatt vragen veel vermogen. Er is een complete wijkcentrale nodig om alle laders tegelijk van stroom te voorzien. Zonder de slimme laadtechnologie was volgens de netbeheerder de enige optie een industriële transformator te gebruiken, maar de kosten hiervoor bleken enorm. 

In de oplossing van BAM en Cohere schaalt het vermogen van de AC laders automatisch terug wanneer de snelladers worden gebruikt. Hierdoor is plaatsing van een industriële transformator overbodig. 

Slim laden

Cohere heeft voor de ontwikkeling van de slimme stroomverdeler samengewerkt met de TU Delft. Het real-time aanpassen van laadvermogens vereist een specifieke aanpak voor elk type elektrische auto. De TU Delft heeft daarvoor een testopstelling voor slim laden ingericht.

Professor Bauer van de onderzoeksgroep DC Systems and Storage aan de TU Delft: “Het is echt uniek wat hier is neergezet. In de relatief nieuwe wereld van elektrisch vervoer zijn er nog geen gebaande paden. Deze moeten gecreëerd worden door innovators, zoals Cohere.”

Bron: BAM | foto: Cjh1452000, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven), BAM