26-05-2015 12:05 | Door: Erik Verheggen

Ecofys, Royal HaskoningDHV en de China Academy of Transportation Sciences hebben een plan voor duurzame mobiliteit in Beijing. De inwoners moeten weer gaan fietsen. 

Het door de Asian Development Bank geïnitieerde en gefinancierde project moet een bijdrage leveren aan verduurzaming van de mobiliteit in de metropool.

Door een grote autodichtheid kampt Beijing met toenemende verkeersopstoppingen. Dit leidt onder meer tot langere reistijden, economische schade en luchtverontreiniging. Tegelijkertijd neemt het aantal fietsers in de stad dramatisch af. In 1986 koos 63 procent van de inwoners van de Chinese hoofdstad voor de fiets. In 2012 was dat nog maar 14 procent, en dat cijfer daalt verder. 

Duurzame verkeerssituatie

Ki-Joon Kim, Senior Transport Specialist van de Asian Development Bank: “Fietsen kan een substantiële bijdrage leveren aan een duurzame verkeerssituatie in Beijing. De gemeente Beijing onderkent dit en heeft zich in de stedelijke masterplanning ten doel gesteld dat minimaal 20 procent van het verkeer in 2020 uit fietsers bestaat.”

“Met dit fietsbeleidsplan kan Beijing een gezonde en fietsvriendelijke stad worden voor zijn ruim 20 miljoen inwoners”, zegt ook teamleider en specialist stedelijke (fiets-)mobiliteit Wim van der Wijk van Royal HaskoningDHV.

Het afgelopen jaar onderzocht het team de verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het aantal fietsers. Het team heeft nu een strategie op de plank liggen om die trend om te buigen. De betrokken partijen hebben hun aanbevelingen voorelegd aan de Asian Development Bank en de gemeente Beijing.

beijing fietsen

Deelsystemen

“Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen. De stad moet het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem”, zegt Van der Wijk.

Het belangrijkste speerpunt van de plannen is een aanpassing van de infrastructuur waarin de fiets weer centraal staat. Daarnaast zouden Chinese politici en ambtenaren fietsen weer moeten aanprijzen. “Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen”, zegt Van der Wijk.
 
Voor veel inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks vervoer. Velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze mentaliteit om te buigen. “Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te creëren, leggen we de gemeente Beijing een breed scala aanbevelingen en acties voor, waaruit zij kunnen kiezen”, zegt Maarten Neelis, regiomanager voor Ecofys in China.

Bron: Royal HaskoningDHV | foto: Ernie, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)