28-05-2015 07:57 | Door: Erik Verheggen

De Franse treinenfabrikant Alstom steekt € 50 mln in waterstoftreinen voor de Europese markt. Het Canadese Hydrogenics levert de brandstofcellen voor ten minste 200 locomotieven.

Alstrom en Hydrogenics hebben een overeenkomst gesloten voor tien jaar. Alstrom bouwt de treinen met het oog op regionale forenzenlijntjes, waar nu nog veel diesellocomotieven het zware werk doen. De eerste emissievrije treinen moeten in 2016 afgeleverd worden.

“Het elektrisch maken van deze zware toepassingen, leidt tot veel kansen voor waterstoftechnologie”, zegt CEO Daryl Wilson van Hydrogenics.

Alstrom werkt al langer aan waterstoftreinen. Het bedrijf tekende vorig jaar een intentieverklaring om veertig regionale waterstoftreinen te bouwen voor een aantal Duitse deelstaten. Die treinen zouden echter pas in 2018 het levenslicht zien.

Nederlands

In 2008 voerde Arcadis een haalbaarheidsonderzoek uit naar waterstoftreinen als alternatief voor dieseltreinen op het Nederlandse spoor, vooral in het noorden van het land. Het adviesbureau concludeerde toen dat waterstoftreinen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan verduurzaming van het personenvervoer over het spoor.

Alstrom is bouwer van onder meer de TGV-treinen. Het bedrijf noteerde het afgelopen boekjaar een omzet van € 6,2 mrd.

Bron: Hydrogenics | foto: Till Krech, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)