Vermindering 200 miljoen transportkilometers voor Unilever

Vermindering 200 miljoen transportkilometers voor Unilever

10-10-2012 11:36 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Unilever hervormt zijn Europese logistieke netwerk. Het bedrijf wil het aantal gereden  kilometers tegen 2014 met 200 miljoen verminderen. 

Dat maakte de Nederlandse-Britse multinational dinsdag bekend. Met een vermindering van het aantal gereden kilometers wil het bedrijf het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot flink omlaag brengen.

Samen met de Europese Commissie werkt het bedrijf daarom aan een nieuw netwerk van transportcentra verspreid over heel Europa. Met behulp van geavanceerde technologie wordt  de belasting van vrachtwagens zo efficiënt mogelijk gemaakt.

Omzet verdubbelen, ecologische voetstap verkleinen

Deze maatregelen moeten er voor zorgen dat het aantal vrachtwagenritten tussen Brussel en Warschau jaarlijks met ongeveer 154.000 afneemt. Tussen Berlijn en Brussel wordt het nog iets rustiger op de weg, hier worden jaarlijks 260.000 ritten geschrapt. Minder Unilever vrachtwagens op de Europese snelwegen zou volgens Unilever goed zijn voor een vermindering van 15.000 ton aan CO2-uitstoot per jaar.

Het plan is onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) waarin Unilever de ambitie stelt om de omzet te verdubbelen, maar tegelijkertijd haar ecologische voetstap te verkleinen. In 2020 wil het bedrijf onder andere haar CO2-uitstoot en watergebruik halveren ten opzichte van 2008.

Verduurzaming goed voor de portemonnee

De verduurzaming van bedrijfsprocessen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. “Het verminderen van het aantal kilometers dat onze vrachtwagens moeten rijden zal leiden tot een significante vermindering van de milieu impact van onze supply chain activiteiten. Maar de zakelijke voordelen zijn net zo belangrijk en deze benadrukken nogmaals de business case om duurzaamheid in ons bedrijf te betrekken”, aldus Jan Zijderveld, Directeur van Unilever Europa.

Het is geen filantropie. Anniek Mauser, hoofd duurzaamheid bij Unilever

Ook Anniek Mauser, hoofd duurzaamheid bij Unilever en binnengekomen op plaats 17 in ‘de Duurzame 100’ van dagblad Trouw, benadrukte in een eerder interview met DuurzaamBedrijfsleven.nl de economische voordelen van verduurzaming nog eens: “Het is geen filantropie.”

 

Bron: Unilever

Foto: epSos.de

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit