‘Volop kansen’ voor elektrisch rijdend Nederland

‘Volop kansen’ voor elektrisch rijdend Nederland

11-10-2012 13:07 | Door: Lotte Gerritsen

Nederland heeft volop kansen op het gebied van elektrische mobiliteit. Om een koppositie te bereiken moeten betrokken partijen beter met elkaar samenwerken.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het ‘Visiedocument elektrische mobiliteit in 2020’ van consultancybureau Ernst & Young in samenwerking met Stichting Urgenda, een actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie. Ex-premier Jan Peter Balkenende, nu partner bij Ernst & Young, overhandigde het rapport woensdag aan Alexandra van Huffelen, Rotterdams wethouder van Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte.

Speerpunten

“We zitten in een tijd van verandering, iedereen beseft dat.” Met deze woorden opende oud-premier Balkenende zijn toespraak op Ecomobiel, de beurs voor elektrisch rijden, die op 10 oktober voor de derde keer werd gehouden in de Rotterdamse Ahoy. “Wat nodig is, is een duidelijke strategie gericht op transitie met drie speerpunten: beschikbaarheid, betaalbaarheid en performance.”

We zitten in een tijd van verandering, iedereen beseft dat.Jan Peter Balkenende

Volgens het document dat de toepasselijke ondertitel ‘Volop kansen voor Nederland’ draagt, kan Nederland binnen enkele jaren gidsland op het gebied van elektrische stedelijke mobiliteit worden. Ondanks de crisis hebben de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven de afgelopen jaren actief ingezet op elektrische mobiliteit. Hierdoor is er een ‘bloeiende industrie’ ontstaan rondom het integreren van elektrische mobiliteitsconcepten. Ook het feit dat de grote steden op relatief kleine afstand van elkaar liggen, waardoor een lagere actieradius een minder groot probleem is, zorgt ervoor dat Nederland bij uitstek een elektrisch vervoerland kan worden.

Wat de boer niet kent

Wim Kleijn, product manager bij Renault, ziet die potentie ook. "Juist Nederland, waar alle grote steden op korte afstand zijn van elkaar, kan hét land zijn van elektrisch rijden.” Kleijn ziet voornamelijk nog problemen in de onbekendheid van elektrisch rijden. ‘Wat de boer niet kent, lust ie niet’ luidt het gezegde, maar volgens Klein moet de maatschappij gewoon nog even wennen aan het nieuwe rijden. “De mensen kennen het nog niet en zeker wij nuchtere Hollanders kunnen moeite hebben met veranderingen."

Juist Nederland, waar alle grote steden op korte afstand zijn van elkaar, kan hét land zijn van elektrisch rijden.Wim Kleijn, product manager Renault

Volgens Kleijn is de prijs van elektrische voertuigen daarnaast vaak nog een aankoopdrempel. De overheid kan daar verandering in brengen. “Nu heeft de aanschaf van hybride auto’s belastingtechnisch gezien dezelfde voordelen als de aanschaf van een volledig elektrische auto. Terwijl een hybride auto vaak na 15 kilometer al overgaat op fossiele brandstof en dus veel minder schoon is.”

Samenwerking

Balkenende benadrukte dat de overheid, het bedrijfsleven en de Nederlandse samenleving om dit te bereiken goed met elkaar moeten samenwerken. Zo kunnen zij gezamenlijk de barrières die de grootschalige introductie van elektrisch vervoer nog in de weg staan wegnemen, zoals onbekendheid bij de gebruiker en een gebrek aan beschikbaarheid van een breed palet aan elektrische voertuigen.

We gaan naar een circulaire economie, waar zo veel mogelijk materialen worden hergebruikt.Jan Peter Balkenende

Van groot belang is hierbij dat de mindset rondom elektrisch vervoer verandert. “Jonge mensen hebben het niet meer over een auto bezitten, maar over een auto gebruiken”, constateerde Balkenende. “We gaan naar een circulaire economie, waar zo veel mogelijk materialen worden hergebruikt.”

 

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Lotte Gerritsen

Lotte Gerritsen is redacteur bij DuurzaamBedrijfsleven.nl.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit