12-06-2015 13:34 | Door: Erik Verheggen

Het GVB verduurzaamt zijn vloot en vastgoed. Het is geen toeval dat dit proces nu zo snel gaat, meent directeur Alexandra van Huffelen van het Amsterdamse vervoerbedrijf. “Het is een geweldige tijd voor een duurzame transitie."

De gemeente Amsterdam is naar eigen zeggen de eerste grote stad die volledig overstapt op duurzaam en elektrisch openbaar vervoer. In tien jaar tijd vervangt het vervoerbedrijf GVB alle 200 dieselbussen door elektrische exemplaren. In de komende twee jaar rijden de eerste veertig bussen al door de stad.

 “De steden spelen een cruciale rol.”

“In het verleden is het maar matig gelukt om dit soort duurzame projecten van de grond te krijgen”, zegt Van Huffelen. Volgens de GVB-directeur laten de elektrische bussen zien hoe grootstedelijke gebieden het voortouw kunnen nemen. “De steden spelen een cruciale rol”, zegt ze.

Wendbaar

Terwijl overheden op landelijk en Europees niveau worstelen om de juiste partijen bij elkaar te brengen en concrete projecten op te zetten, lijken steden wendbaarder. “De kracht van steden is dat partijen gemakkelijk bij elkaar kunnen worden gebracht”, zegt Van Huffelen. “In Amsterdam heeft de gemeente bijvoorbeeld concrete afspraken gemaakt met woningcorporaties over energie.”

Alexandra van Huffelen

Volgens Van Huffelen zijn bovendien de prikkels om mobiliteit en de energievoorziening te verduurzamen in de stedelijke omgeving verreweg het grootst. “In dichtbevolkte gebieden is het belang van goede luchtkwaliteit heel duidelijk”, zegt zij. Maar er spelen ook sociale factoren, kenmerkend voor grootstedelijke problematiek. “Inwoners met een laag inkomen krijgen problemen als de energierekening te hoog oploopt. We moeten zorg dragen voor een betaalbare en duurzame energievoorziening.”

Volledige uitrol

Met het plan voor elektrificering van het busvervoer houdt Amsterdam geen symbolische pilots en kleinschalige projecten. “We hebben besloten het gewoon te doen. Dus niet eerst experimenteren met vijf bussen, maar een volledige uitrol”, zei wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho van D66 eerder tegen De Volkskrant.

Een keuze dus. “Maar het is een keuze die mogelijk is door een omslag die nu plaatsvindt”, zegt Van Huffelen. Ze wijst op de G7-top, deze week in Beieren. Wereldleiders hebben tijdens de bijeenkomst in Duitsland beloofd te streven naar een ingrijpende vermindering van de CO2-uitstoot, die de opwarming van de aarde tot staan moet brengen. “Hopelijk gaat die uitkomst leiden tot een mooie klimaattop in Parijs”, zegt Van Huffelen. “Het helpt als op alle niveaus meer gebeurt.”

Samenwerken

In zijn boek ‘If Mayors Ruled the World: Dysfunctional Nations, Rising Cities’, houdt de Amerikaanse politicoloog Benjamin Barber een vergelijkbaar betoog. Steden zijn volgens Barber klein genoeg om snel veranderingen door te voeren, maar groot genoeg om problemen als klimaatverandering zelf het hoofd te bieden. Daarvoor moeten ze wel goed samenwerken.

“Door samen op te trekken, kunnen we fabrikanten stimuleren om technologie te ontwikkelen.”

Ook het GVB zoekt nadrukkelijk de samenwerking met andere OV-bedrijven. “Wij zijn continu in overleg”, zegt Van Huffelen. “Door samen op te trekken, kunnen we fabrikanten stimuleren om technologie te ontwikkelen.”

Het vervoersbedrijf verduurzaamt ook zijn vastgoed met zonnepanelen. Behalve de kantoren krijgen ook de Amsterdamse metrostations een zonnedak.

Alexandra van Huffelen is een van de sprekers op het congres Energy Boost in Rotterdam, georganiseerd door NRC Live.

Foto GVB Waterstofbus: Alfenaar, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven), Foto Alexandra van Huffelen, via Wikipedia Creative Commons.