23-10-2012 15:49 | Door: Jurgen Tonneyck

Het delen van auto’s maakte de afgelopen jaren een flinke groei door. Als je het aan hoogleraar Koen Frenken vraagt zet die trend stevig door.

Met autodelen worden auto’s op verschillende locaties beschikbaar gesteld voor meerdere mensen. Als je de auto niet gebruikt, dan betaal je niets tot weinig. Ten opzichte van vorig jaar steeg de autodeelmarkt met 26 procent naar een totaal van 2.649 wagens. “Autodelen is in een stroomversnelling geraakt,” zegt Frenken, hoogleraar Economics of Innovation and Technological Change aan de TU Eindhoven. "Het zou heel goed kunnen dat over 40 à 50 jaar iedereen aan autodelen doet," zegt hij.

Het delen van auto’s brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Zo hoef je nooit gefrustreerd rondjes te rijden op zoek naar een parkeerplek, omdat de auto’s vaste parkeerplekken hebben. Daarnaast ervaren gebruikers toenemende flexibiliteit, lagere kosten en is het toegankelijk voor incidentele gebruikers, zoals studenten en toeristen. Daar komt nog bij dat het duurzamer is. Minder auto’s betekent minder materialen, minder parkeerplekken en minder energieverbruik. “Autodelen past beter bij de behoeftes van de consument,” concludeert Frenken.

 Autodelen past beter bij de behoeftes van de consument,  Koen Frenken, hoogleraar Economics of Innovation and Technological Change aan de TU Eindhoven.

Veranderende instelling

Frenken ziet vooral onder jongeren een veranderende instelling. “Het niet bezitten van een auto is steeds meer sociaal geaccepteerd. Vroeger was autobezit teken van succes,” zegt Frenken. Nu ontlenen jongeren aan andere objecten hun status en expressie.  iPads, laptops, schoenen en mobieltjes winnen terrein op de auto als het om uiten van identiteit gaat.

“De toename van autodelen werkt versterkend,” zegt de hoogleraar. Op dit moment neemt autodelen vooral een vlucht in grote steden met hoge parkeerdruk. Het systeem wordt echter ook steeds aantrekkelijker voor andere gebruikers door de zogenoemde meeropbrengsten. Bij schaalvergroting neemt de beschikbaarheid toe en de prijs per rit af.

Efficiëntere manier van consumeren

Frenken ziet de toename van autodelen in een bredere context. Delen is volgens hem steeds normaler. Niet alleen voor auto’s maar ook voor andere producten, zoals De Windcentrale en spullendelen.nl.

Delen is volgens de hoogleraar een begrijpelijke oplossing. “Door te delen bundelen consumenten hun individuele marktkracht,” zegt hij.  Zo kan autodeelbedrijf Greenwheels in een keer een heel wagenpark aanschaffen, waardoor de prijs per stuk zakt. Over benzineprijzen kan worden onderhandeld en onderhoudscontracten kunnen voor de laagste prijs worden uitbesteed.

Door te delen bundelen consumenten hun individuele marktkracht, Koen Frenken, hoogleraar Economics of Innovation and Technological Change aan de TU Eindhoven.

Eerlijk delen duurt het langst

“Met autodelen is het op dit moment al mogelijk om de auto te kiezen die je op jouw moment nodig hebt,” zegt Jan Borghuis, een van de directeuren van Greenwheels. “Op onze site kan de consument een keus maken uit verschillende auto’s. Een kleine Peugeot 107 om van A naar B te komen, een Peugeot 207 Station voor boodschappen en Peugeot Partner voor kleine verhuizingen.”

Jongeren van 20 tot 30 jaar hechten weinig waarden aan auto’s als statusobject, terwijl lager opgeleiden en oudere generaties daar gevoeliger voor zijn. Maar, kan autodelen niet kleine jongensdromen uit laten komen? Een Porsche op maandag, een nieuwe BMW op dinsdag en met een Aston Martin het weekend in. Borghuis voelt daar weinig voor. Mensen die een auto zien als statusobject willen die hebben, want “een deelauto staat niet dag en nacht te pronken op de oprit”.

Foto: Ernst Vikne