15-06-2015 14:41 | Door: Erik Verheggen

Volgens onderzoeksinstituut ECN zijn alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2035 in de EU verkocht worden elektrische auto’s. Maar die duurzame mobiliteitssector komt er niet vanzelf.

ECN heeft onderzoek gedaan naar de randvoorwaarden voor volledig duurzame mobiliteit. Het instituut schetst een stappenplan met topprioriteiten voor de Europese mobiliteits- en transportsector.

“Er moet een infrastructuur zijn waarbij auto’s overal in Europa kunnen laden. Het elektriciteitsnet moet het aankunnen, mensen moeten een elektrische auto willen kopen en de beleidsmakers moeten dezelfde doelen nastreven,” stellen onderzoekers Hilke Rösler en Hein de Wilde van ECN.

laadpaal

CO2

In 2050 moeten transport en mobiliteit 60 procent minder CO2 uitstoten, zo heeft de EU besloten. Vrachtwagens, vliegtuigen, schepen en treinen zullen volgens ECN maar beperkt bijdragen aan de CO2-reductiedoelstelling. Zij hebben waarschijnlijk alle beschikbare biobrandstoffen nodig hebben en blijven daarnaast nog conventionele brandstoffen gebruiken.

Om toch een reductie van 60 procent te halen, moeten alle personen- en bestelauto’s in 2050 emissievrij rijden op duurzaam geproduceerde stroom en waterstof-brandstofcellen. Omdat het vijftien jaar duurt om het hele wagenpark te vervangen, ligt het volgens ECN voor de hand dat vanaf 2035 alleen nieuwe personenauto’s met elektrische aandrijving over de toonbank gaan.

Overheden op elk niveau spelen hierin een belangrijke rol, stellen de schrijvers van het rapport. Zij kunnen de overgang naar elektrisch rijden en het opzetten van rendabele businesscases stimuleren met subsidies en belastingmaatregelen en burgers via voorlichtingscampagnes over de streep trekken.

Laadinfrastructuur

Verder schetst ECN een aantal randvoorwaarden voor de komende jaren. Zo is er een publiek toegankelijke laadinfrastructuur nodig, waarbij de overheid investeerders met subsidies over de streep moet trekken. Laadpalen en waterstofstations zouden op slimme locaties bij benzinestations of winkelcentra moeten komen, waar dienstverlening kan worden gecombineerd. Bij nieuwbouw dient nu al rekening gehouden worden met elektrisch rijden, bijvoorbeeld door aanleg van leidingen of aansluitingen voor laadpunten in parkeergarages bij wooncomplexen.

"Die actieradius is kleiner, maar voor de meeste ritten ruim voldoende"

De Nederlandse overheid zet al stappen op dit gebied. Begin deze maand zetten twaalf partijen hun handtekening onder de nieuwe Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur. Het Rijk stelt hiervoor € 7,2 mln beschikbaar. Op dit moment staan er zo’n 6.000 laadpalen in de openbare ruimte. De Green Deal moet leiden tot uitbreiding van dat aantal met 8.000 laadpunten.

Om mogelijke overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten te voorkomen moeten automobilisten volgens ECN slim en gespreid laden. Bijvoorbeeld ’s nachts. Volgens de onderzoekers moeten alle stekkers en andere benodigdheden in heel Europa dezelfde standaard te hebben. 

Actieradius

Als laatste duurt het volgens ECN even voordat automobilisten wennen aan de beperktere actieradius van elektrische auto’s. “Die actieradius is kleiner, maar voor de meeste ritten ruim voldoende. Als je beseft dat mensen gemiddeld slechts 22 kilometer per dag rijden,” zeggen Rösler en De Wilde. 

De EU zet de auto-industrie de komende jaren aan tot innovatie door de maximum toegestane CO2-uitstoot per kilometer trapsgewijs te verlagen. De CO2 emissienorm voor personenauto’s daalt van de huidige 130 naar 95 gram per kilometer in 2021. Daarna blijft de toegestane hoeveelheid CO2 dalen. De Europese Commissie heeft voor 2025 waarden genoemd tussen 68 en 78 gram per kilometer, maar hier wordt nog flink over onderhandeld.

Bron: ECN | Foto's: David van der MarkMichael Hicks, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)