Alleen nog lage bijtelling voor volledig elektrische auto’s

Eric Wiebes

19-06-2015 16:19 | Door: Erik Verheggen

De bijtelling voor volledig elektrische auto's blijft op 4 procent. Voor alle andere auto’s gaat de bijtelling naar 22 procent, dus ook voor hybrides. De BPM wordt afgebouwd naar 12 procent.

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën ingestemd met de Autobrief II. Dit voorstel voor aanpassing van het systeem van autobelastingen wordt nu aan de Tweede Kamer aangeboden.

De nieuwe Autobrief schetst hoe het kabinet van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen eenvoudiger wil maken. Dat betekent dat alleen nog volledig elektrische auto’s mogen genieten van een lage 4 procent bijtelling. Andere zuinige auto’s en hybrides, al dan niet met stekker, gaan onder het standaardtarief van 22 procent vallen.

CO2-uitstoot

Goed nieuws dus voor elektrische rijders. Maar volgens organisatie Natuur & Milieu niet voor de CO2-uitstoot in Nederland. De vervuilendste auto’s gaan van 25 procent bijtelling naar 22 procent. Plug-in hybrides gaan van 15 naar 22 procent en het voordeel dat zuinige brandstofauto’s hebben, zij betalen nu 21 procent bijtelling, verdwijnt ook.

Samen is dit volgens de milieuorganisatie goed voor een 10 procent hogere CO2-uitstoot door nieuwe auto’s. “Er wordt door deze plannen vanaf 2017 geen stekker-hybride meer verkocht. Waar het Energieakkoord inzet op snelle afbouw van de vervuiling van mobiliteit en op omschakeling naar elektrisch rijden, stuurt het Kabinetsvoorstel precies de andere kant op”, schrijft de organisatie in een reactie.

BPM

De aanschafbelasting gaat ook op de schop. De BPM gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12 procent in 2020. De motorrijtuigenbelasting daalt voor iedereen. Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen gaan vanaf 2019 juist meer betalen.

Begin deze maand presenteerden Natuur & Milieu en de autosector een eigen voorstel voor de autobelasting. In het plan van de lobbyorganisaties zouden alle leaseauto's in vier jaar naar één bijtellingstarief van 21 procent gaan, uitgezonderd de elektrische auto. In ruil voor het afbouwen van de bijtellingen zou er een Innovatiefonds komen van € 250 mln per jaar, om de aanschaf van elektrische en hybride auto's te stimuleren. Dat fonds is geen onderdeel van de kabinetsplannen.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Rijksoverheid, Natuur & Milieu | Foto: Rijksoverheid

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit