16-07-2015 09:04 | Door: Erik Verheggen

De Solar Impulse staat meer aan de grond dan dat hij vliegt en het elektrische vliegtuig van Airbus kan maar een uurtje vliegen. Het Duitse PC Aero lijkt een meer marktrijp, duurzaam concept te hebben.

PC Aero vloog de afgelopen maand met zijn vliegtuig Elektra One Solar heen en weer over de alpen. De route van 200 kilometer voerde over de Grossglockner, van de Duitse plaats Unterwössen naar het Oostenrijkse Lienz. Het Duitse team had voor een enkele reis over de Alpen ongeveer 2 uur nodig.

zonnevliegtuig

De Elektra One Solar vliegt niet puur op zijn zonnecellen. Het vliegtuig heeft een accupack van 11,5 kWh aan boord. De 280 zonnepanelen op de vleugels en staart vergroten de actieradius met 30 procent. De reikwijdte van het Duitse vliegtuig komt daarmee op maximaal 500 kilometer.

Airbus

Dat is een stuk meer dan de afstand die het elektrische vliegtuig van Airbus kan afleggen. Dat toestel, dat geen zonnepanelen aan boord heeft, stak eerder deze week het kanaal over. Airbus meldt dat zijn elektrische E-Fan 2 nog niet klaar is voor de markt. Met een maximale vliegtijd van een uur is het toestel niet geschikt om veilig een langere afstand af te leggen.

PC Aero lijkt met zijn zuinige aandrijving en aanvullende zonnepanelen een concept in handen te hebben dat dat probleem ondervangt.

Het zonnevliegtuig dat verreweg de meeste media-aandacht krijgt is de Solar Impulse 2, dat bezig is met een reis rond de wereld. In beginsel kan een vliegtuig dat al zijn energie uit zijn zonnepanelen haalt, eindeloos doorvliegen. Maar door de gewichtsbesparing en het grote vleugeloppervlak dat daarvoor nodig is, blijkt de Solar Impulse veel fragieler dan de PC Aero en het vliegtuig van Airbus. Problemen onderweg maken dat het nog even afwachten is of het toestel zijn historische wereldreis kan voltooien.

zonnevliegtuig

Bron: PC Aero | Foto's: PC Aero