05-08-2015 12:02 | Door: Erik Verheggen

Ook bushokjes zitten tegenwoordig vol met elektronica. Exploitant JCDecaux werkt in Utrecht aan het verbeteren van de leefbaarheid in de stad met slimme, innovatieve abri’s en mupi’s.

800 objecten beheert JCDecaux in Utrecht. De bushokjes, abri’s, billboards en infopanelen (mupi’s) staan op drukke plekken en knooppunten in de stad. Het Franse bedrijf is wereldwijd marktleider in stadsmeubilair.

De exploitatie van reclame op die objecten is al lang niet meer de enige activiteit van JCDecaux, vertelt Strategic Development Manager Joris Duindam van JCDecaux Nederland. “Daar zijn allerlei diensten bijgekomen. We zoeken continu naar nieuwe exploitatievormen voor objecten in de stad.”

fietsenstalling

Leefbaarheid

In Utrecht werkt het bedrijf samen met ingenieursbureau Grontmij aan een project dat de leefbaarheid in de stad moet verbeteren. Utrecht worstelt met de grote drukte in de stad. Vooral de grote stroom fietsers rondom het Centraal Station en in het centrum levert problemen en ergernis op.

Grontmij heeft JCDecaux daarom benaderd om de stroom fietsers beter in kaart te brengen. Met camera’s, wifi en bluetoothantennes op de abri’s en mupi’s, meet JCDecaux het aantal fietsers dat gedurende de dag op verschillende plekken in de stad passeert.

Doel is dat de stad Utrecht met de verzamelde data de infrastructuur kan verbeteren, om zo fietsen aantrekkelijker te maken. Het aantal autobewegingen kan dan dalen. De bushokjes van JCDecaux leveren zo tegelijkertijd een bijdrage aan de leefbaarheid in Utrecht en aan het milieu.

Ontzorgen

Het project moet in het najaar starten. Dat de gemeente en Grontmij voor de metingen bij JCDecaux uitkwamen, is volgens Duindam geen toeval.

“Onze objecten staan immers al langs de hoofdaders van het fietsverkeer”, zegt hij. “Als gemeentes zelf met oplossingen moeten komen en meetinstallaties moeten plaatsen, kost dat hen veel extra geld. Wij kunnen hen ontzorgen en verschillende functies integreren in één object”.

JCDecaux kan de producten en diensten aanbieden in ruil voor de exploitatie van de abri’s en mupi’s. Het zijn volgens Duindam projecten die daardoor gemakkelijk te realiseren zijn.

Realtime

Het eerste doel van het project is om informatie te verzamelen die inzicht geeft in de verkeersstromen in Utrecht.

“In de toekomst moet dat realtime gebeuren”, zegt Duindam. “Dan kunnen we laten zien waar het op dat moment druk is en actief fietsenstromen gaan sturen. We kunnen onze digitale informatieborden gebruiken om mensen te informeren. Bijvoorbeeld over waar het druk is op hun route of welke fietsenstalling ze het beste kunnen kiezen.”

"We zoeken continu naar nieuwe exploitatievormen voor objecten in de stad"

JCDecaux werkt al langer aan ‘slimme’ abri’s en mupi’s. “Binnen JCDecaux is Nederland een proeftuin voor innovatie”, vertelt Duindam. Zo kreeg het bedrijf in juni een vakprijs voor de innovatieve Small Cell 4G zenders die JCDecaux op objecten in Amsterdam heeft geplaatst.

Duindam wijst erop dat fietsers zich geen zorgen hoeven te maken over de verzamelde data. “Daar gebeurt commercieel niets mee”, zegt hij. “Grontmij ontwikkelt de database met metingen en stelt die alleen ter beschikking aan de gemeente.”

Amsterdam

JCDecaux is ook in gesprek met andere steden. “Na de proef in Utrecht volgt mogelijk een uitrol in Amsterdam”, zegt Duindam. “Gemeenten zijn erg geïnteresseerd in de oplossingen die wij kunnen bieden om de leefbaarheid te verbeteren.”

Foto hoofdafbeelding: Bas Leenders, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven) | Foto fietsenstalling: Alper Çuğun, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)