10-08-2015 12:14 | Door: Erik Verheggen

Autobouwer Tesla verliest $ 4.000 op elke verkochte auto. Toch geeft het bedrijf miljarden uit aan productiefaciliteiten. Nu moet duidelijk worden of Tesla zijn ambitie ook kan omzetten in groei.

Tesla-CEO Elon Musk moest vorige week de productietargets voor de Model S naar beneden bijstellen. De verkopen vallen tegen, terwijl het bedrijf aan de vooravond staat van nog meer miljardenuitgaven voor nieuwe productiefaciliteiten.

Strategie

De strategie van het bedrijf  is vanaf het begin gericht op het produceren van een betaalbare elektrische auto. Tesla’s Roadster sportwagen leidde tot de ontwikkeling van de Model S en Model X. Opschaling van de technologie uit die luxe-auto’s moet in 2016 leiden tot de presentatie van de Model 3, die in 2016 voor $ 35.000 in de showroom moet staan.

Tesla heeft zichzelf een deadline gesteld. In het eerste kwartaal moet het bedrijf in staat zijn om de sprong te maken naar massaproductie van goedkopere auto’s. En daarvoor is kapitaal nodig.

$ 1 mrd

Volgens persbureau Reuters kost het autofabrikanten gemiddeld $ 1 mrd om een nieuw model te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Dat is voor grote autofabrikanten redelijk te behappen. General Motors bijvoorbeeld heeft reserves van meer dan $ 20 mrd opgebouwd, na grondige herstructureringen in 2009.

GM heeft voordeel van zijn schaalgrootte, met een productie van 9 miljoen auto’s per jaar. Tesla komt net aan 50.000 auto’s per jaar. Het bedrijf heeft daardoor weinig spelingsruimte om tegenvallers op te vangen.

Dit jaar geeft Tesla $ 1,5 mrd uit om de nieuwe Model X SUV op de markt te brengen. Analisten, geraadpleegd door Reuters, verwachten dat daar in 2016 en 2017 miljarden bij komen voor de ontwikkeling van de Model 3 en Tesla’s gigafabriek voor batterijen.

'Crunch time'

Het is dus ‘crunch time’ voor Tesla, stelt Reuters. Elon Musk sluit een investeringsronde en de uitgifte van extra aandelen niet uit om zekerheid te creëren. De aandelen Tesla daalden vorige week meer dan 10 procent.

Met een beurswaarde van $ 31 mrd is het bedrijf nog altijd 70 procent meer waard dan twee jaar geleden, en 8 procent meer dan begin dit jaar.

Bron: Reuters | Foto: Tesla Club Belgium, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)