11-08-2015 18:21 | Door: Chris Thijssen

Schiphol beleefde op 2 augustus de drukste dag ooit. Op die dag deden zo’n 197.000 aankomende, vertrekkende en overstappende passagiers de steeds duurzamere luchthaven aan.

Schiphol verwacht dat in juli en augustus in totaal 10,6 miljoen reizigers via de luchthaven van en naar hun vakantiebestemming vliegen. 

Wat deze passagiers wellicht niet allemaal weten, is wat er op Schiphol achter de schermen gebeurt om de activiteiten op en rondom de luchthaven te verduurzamen. DuurzaamBedrijfsleven zet een aantal initiatieven op een rij.

1. Energieneutraal busstation

Schiphol heeft een oude vliegtuighangar omgebouwd tot een energieneutraal busstation. Het station is voorzien van LED-verlichting en zonnepanelen op het dak.

Ook heeft het complex een bijzondere lichtinstallatie, waardoor het dak van kleur kan veranderen.

2. Elektrisch vervoer

De elektrische bussen die reizigers op Schiphol tussen de vliegtuien en de gates vervoeren, worden aangedreven door zelf opgewekte stroom. Schiphol nam in juni dit jaar 35 elektrische bussen in gebruik, met elk een eigen laadpaal. Daarmee heeft de luchthaven de grootste oplaadlocatie voor elektrische bussen van Europa.

Ook de elektrische taxi’s op Schiphol dragen bij aan duurzaam vervoer. De Tesla's van SchipholTaxi kunnen sinds dit voorjaar 30 procent sneller laden dan voorheen. Het bedrijf gebruikt een slimme technologie, waarbij vier DC-snelladers en twintig normale AC-laadpunten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor kunnen de 96 elektrische taxi’s dagelijks dezelfde afstanden afleggen als dieseltaxi’s.

Elektrische bussen Schiphol

3. Businessclass-tapijt gemaakt van uniformen

Onder de indruk van het tapijt in de businessclass van Air France-KLM? Hiervoor is 90.000 kilogram stof van oude KLM-damesuniformen opnieuw tot garen gesponnen, voor gebruik in het nieuwe tapijt.

Ook werd omgesponnen garen van het oude tapijt gebruikt. In 2014 kreeg 39 ton tapijt een tweede leven.

4. Afvalwater gezuiverd met algen en CO2

Bij het ijsvrij maken van vliegtuigen komt glycolhoudend afvalwater vrij. Schiphol werkt vanaf juni, samen met Tata Steel, aan een proef om dit water op een natuurlijke manier te zuiveren. Dit doen de bedrijven met behulp van algen, die leven op de CO2 die bij Tata Steel vrijkomt tijdens de productie van staal.

Onderzoeksinstituut Imares, onderdeel van Wageningen UR, voert het onderzoek uit.

5. Patatvluchten tussen New York en Schiphol

KLM begon in 2013 met intercontinentale vluchten tussen New York en Schiphol op biobrandstof met afgewerkt frituurvet. De zogeheten ‘patatvlucht’ wordt elke donderdag uitgevoerd door een Boeing 777 op biobrandstof.

Air France-KLM wil de biobrandstof uiteindelijk op grote schaal gebruiken. Zo wordt de maatschappij minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en wordt de CO2-uitstoot verminderd.

6. Plan voor grootste zonnepark Noord-Europa

Ontwikkelaar Solar Energy Works gaat op het Schiphol-terrein 120.000 dunnefilm-zonnepanelen installeren. De stroomopbrengst van deze panelen wordt groot genoeg om 4.500 huishoudens van elektriciteit te voorzien. 

Het zonnepark is met 15 megawatt geïnstalleerd vermogen volgens Marc van Velzen, eigenaar van Solar Energy Works, het grootste van Noord-Europa. De panelen van de dunnefilm-technologie weerkaatsen minder licht dan andere zonnepanelen. Daarmee hebben piloten geen last van schitteringen. Wanneer het park operationeel moet zijn, is nog niet bekend gemaakt.

Hoofdfoto: JvL, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven), Foto bus: Schiphol