21-08-2015 09:22 | Door: Dimitri Reijerman

Toyota zegt niet langer meer zuiver een autofabrikant te zijn. Als 'mobiliteitsprovider' wil het bedrijf ook beter inspelen op de veranderende vervoersbehoeften in grote steden, zoals met deelauto's.

In een vraaggesprek met The Guardian stelt Jim Lentz, ceo van Toyota North America, dat de autofabrikant zich de komende jaren wil gaan richten op het ontwikkelen van concepten die bedoeld zijn voor de 'last mile'. Daarmee doelt Lentz op de relatief korte afstanden tussen diverse vormen van openbaar vervoer en het werk- of woonadres.

Vergeleken met de meeste Europese steden is het openbaar vervoer in de Verenigde Staten minder fijnmazig. Tegelijkertijd groeit het inwoneraantal in de grote steden snel, waarbij vooral eenpersoonshuishoudens opkomen. Hierdoor is het volgens de Toyota-ceo onvermijdelijk om in deze gebieden meer in te zetten op openbaar vervoer, en ook daar zou het Japanse autoconcern een rol in moeten gaan spelen.

Lentz stelt verder dat hij verwacht dat minder huishoudens meerdere auto's zullen bezitten, waardoor deelauto's die op afroep beschikbaar zijn, ook aantrekkelijker worden. Daarnaast zouden vooral millenials weinig interesse meer hebben in autobezit.

i-Road

Toyota experimenteert sinds vorig jaar in Europese steden met nieuwe vervoersconcepten voor grote steden. Zo rijden er in het Franse Grenoble elektrische driewielers rond. Deze i-Roads zijn bedoeld om te pendelen van en naar trein- en busstations, en worden via een deelautomodel aangeboden. Lentz geeft aan dat Toyota de i-Road volgend jaar in Amerikaanse steden wil gaan testen, al kan het nog jaren gaan duren voordat de driewielers op de markt zullen komen.

Niet alleen Toyota is bezig met een herorientatie. Zo kondigde onlangs BMW een project aan waarbij elektrische auto's verbonden zijn met het openbaar vervoersnetwerk in Kopenhagen. Ook Ford ziet kansen in de deeleconomie.

Bron: The Guardian | Foto: Toyota