21-01-2013 12:39 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het aantal elektrische voertuigen in Nederland is het afgelopen jaar verviervoudigd. Stichting e-laad denkt niet dat er een einde aan deze trend komt.

Uit cijfers van AgentschapNL blijkt dat er begin dit jaar 7410 elektrische voertuigen stonden geregistreerd. Begin 2012 waren er nog maar 1658 registraties. De cijfers geven elektrische personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, driewielers en motorfietsen weer.

Enorme groei

Dat het totaal aantal elektrische voertuigen zo enorm is gestegen, komt vooral door de verkoop van personenauto’s van het type E-REV (extended-range) en PHEV (plug-in hybrid). Begin 2012 reden er nog maar zeventien van dit soort auto’s rond, wat steeg naar 4348 personenauto’s in december. Voor 2013 wordt een verdubbeling van plug-in hybrides verwacht.

Het aantal driewielers, kleine bedrijfsauto’s en volledig elektrische personenauto’s nam met enkele honderden toe. Bij elektrische bussen, zware bedrijfsauto’s en motorfietsen was nauwelijks groei te zien.

Toekomst

“2012 was het eerste jaar waarin sprake was van grote groei,” aldus de woordvoerder van Stichting e-laad in een reactie. “Vooral de plug-in hybrides zijn populair.” De stichting denkt niet dat er een einde aan de opmars zal komen. “Je ziet dat steeds meer automerken hun eigen modellen lanceren, waardoor de consument veel meer keuze heeft. Het wordt steeds minder exotisch om een auto-met-stekker te hebben."

Voor plug-in hybrides hoeft geen bijtelling te worden gerekend. “Door overheidsbeleid wordt, vooral voor lease-rijders, het elektrisch rijden gestimuleerd,” gaat de woordvoerder verder. “Dat moet ook wel, als je ziet welke doelen ze hebben gesteld.” In 2015 wil de overheid namelijk een verdubbeling van het huidige aantal elektrische voertuigen realiseren. In 2025 moet dit aantal gegroeid zijn naar minimaal een miljoen.

Europese markt

De Opel Ampera en Toyota Prius Plug-in zijn in Nederland de populairste elektrische voertuigen, maar deze bolides komen niet in de door Franse automerken gedomineerde Europese top vijf voor. In 2012 werd in Europa de Nissan Leaf het meeste verkocht, gevolgd door bedrijfswagen Renault Kangoo, Citroën C-Zero, Peugeot Ion en de Mitsubishi I-Miev.

In Frankrijk werden het afgelopen jaar de meeste elektrische voertuigen verkocht: ruim dertienduizend. De Fransen worden op ruime afstand gevolgd door Noorwegen, waar bijna zesduizend ev’s de showrooms verlieten. Nederland valt door toedoen van Groot-Brittannië net buiten de top drie van Europa.

Bron: AutomotiveNL

Foto: David Villarreal Fernández