03-09-2015 18:23 | Door: Dimitri Reijerman

Het Fraunhofer Institute for Wind Energy and Energy System Technology (Iwes) heeft een draadloos oplaadsysteem voor elektrische voertuigen ontwikkeld. Het systeem is efficiënter dan vergelijkbare systemen.

In plaats van spoelen in de grond gebruikt het Iwes-systeem een kleine laadpaal waarin de benodigde spoelen zijn verwerkt. In het concept wordt onder de neus van de auto een laadpunt geplaatst. Door de auto voorzichtig tegen de laadpaal aan te drukken, kunnen de accu's door middel van inductie opgeladen of ontladen worden zonder dat er een kabel nodig is.

Het laadpaaltje, gemaakt van plastic en ongeveer 80 centimeter hoog, is zo ontworpen dat deze achterover klapt als er te veel druk op wordt uitgevoerd. Dit voorkomt schade aan de auto. Ook kan het systeem laden als het voertuig niet geheel kaarsrecht voor het paaltje wordt gezet, door de aanwezigheid van horizontaal en verticaal geplaatste spoelen.

Fraunhofer, dat binnenkort in Twente een dependance opent, stelt dat zijn systeem efficiënter werkt dan huidige inductieladers. Zelfs over afstanden van 20 centimeter wordt een energieoverdracht met een efficiëntie van gemiddeld 93 en 95 procent bereikt. Daarbij zijn vermogens getest tussen de 400 watt en 3,6 kilowatt.

Breder toepasbaar

Volgens Iwes behalen concurrerende systemen deze cijfers uitsluitend over veel kortere afstanden. Daarmee wordt het Duitse systeem ook toepasbaar voor voertuigen die hoger op hun wielen staan, zoals bestelwagens of vrachtauto's. Verder poogt Fraunhofer de kosten van het laadsysteem nog verder te verlagen door onder andere andere materialen te testen.

De oplaadtechnologie wordt door Fraunhofer getoond op de aankomende IAA International Motor Show die deze maand in Frankfurt wordt gehouden. Daarvoor is een elektrische auto geselecteerd waarbij een prototype van het laadsysteem is ingebouwd.

Potentie

Draadloze inductiesystemen voor elektrische auto's hebben op papier veel potentie omdat stilstaande elektrische auto's stroom kunnen opslaan als er een piekaanbod is van groene stroom. Tijdens momenten dat windmolens en zonnepanelen onvoldoende stroom kunnen produceren, kunnen de accu's worden aangesproken om elektriciteit te leveren.

Overigens wordt er ook nagedacht over draadloze laadconcepten voor rijdende auto's, zoals in het Verenigd Koninkrijk.

Bron: Fraunhofer Institute | Foto: Fraunhofer Institute