15-09-2015 10:30 | Door: Dimitri Reijerman

Aan de vooravond van de autotentoonstelling van Frankfurt hebben onder andere Volkswagen, Porsche en Toyoya nieuwe hybrides, elektrische auto's en studiemodellen getoond.

Volkswagen zal op de autobeurs de Tiguan GTE Concept tonen, een plug-in hybride SUV. De auto is voorzien van een 1.4 liter benzinemotor en een elektromotor. Volgens Volkswagen kan de Tiguan GTE ongeveer 50 kilometer op uitsluitend de elektromotor rijden, met maximaal 130 kilometer per uur. De autofabrikant noemt een verbruik van 1,9 liter per 100 kilometer.

Op het dak van de SUV heeft Volkswagen zonnecellen geplaatst. Deze laden de accu op bij voldoende zonlicht. De autofabrikant claimt dat de solarmodule jaarlijks gratis 1.000 elektrische kilometers oplevert.

Volkswagen spreekt nog over een conceptversie van de Tiguan. Naar verwachting zal Volkswagen dit model, al dan niet licht gewijzigd, op termijn op de markt brengen. Daarnaast zegt de autobouwer dat zij tussen nu en 2020 nog circa twintig elektrische en plug-in hybride auto’s op de markt brengt. 

Porsche Mission-E

Volledig elektrische Porsche

Porsche maakt geleidelijk ook de overstap naar elektrisch aangedreven auto's. De autofabrikant toont op de autobeurs in Frankfurt de Mission E. Dit is weliswaar een conceptauto, maar Porsche wil een productieversie nog voor 2020 op de markt brengen. Daarmee gaat Porsche onder andere de strijd aan met de Model S van Tesla.

De Mission E is opgetrokken uit staal, aluminium en koolstofvezel. De twee elektromotoren kunnen maximaal 600 paardekracht leveren aan de voor- en achterwielen. Porsche claimt dat de accu's de Mission E een actieradius tot 500 kilometer geven. In een kwartier kunnen de accu's tot 80 procent geladen zijn.

Ook de acceleratie is indrukwekkend: de auto versnelt van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden. Naar 200 kilometer per uur duurt 12 tellen. De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.

Tweede versie Toyota C-HR

Het Japanse Toyota heeft een tweede versie van zijn conceptauto C-HR getoond. Het studiemodel van de SUV heeft enkele aanpassingen in het ontwerp gekregen. Volgens Toyota lijkt de C-HR daarmee meer op de uiteindelijke productieversie. Deze zal in 2016 officieel onthuld worden.

Net als de vorige week aangekondigde Prius, zal ook de C-HR gebruik gaan maken van Toyota New Global Architecture. Dit modulaire platform zal voor steeds meer modellen als basis dienen. Onduidelijk is nog echter of Toyota hybride modellen van de C-HR zal uitbrengen, al ligt dit wel in de lijn van de verwachting.

Toyota C-HR

Bron: Volkswagen, Porsche, Toyota | Foto: Volkswagen, Porsche, Toyota