04-02-2013 10:33 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Transport bepaalt tot 10 procent van de milieudruk van een product. Drie tips om juist dát te verduurzamen – en een bosbessencoöperatie die zo haar kosten met 40 procent terugdrong.

 Transport is een relatief klein deel van de totale milieu-impact van een product. Het gaat om 5 procent bij een paar Timberland-schoenen, 10 procent bij een iPad. Maar schattingen suggereren dat de uitstoot door transport met maar liefst 40 procent zal groeien in de komende 25 jaar.

Daar zit echter een kans. Bedrijven die systematisch de eigen organisatie en uitstoot van het veroorzaakte vrachtvervoer onder de loep nemen kunnen behoorlijke besparingen realiseren. Zowel in emissies als in geld gemeten.

Een goed voorbeeld is Ocean Spray Cranberries, een Amerikaanse landbouwcoöperatie van 735 bessen- en grapefruittelers. De coöperatie is er door slimme aanpassingen in haar voornaamste transport- en distributieroutes in geslaagd om de CO2-emissie met 68 procent terug te dringen en ook nog eens een kostenreductie te realiseren van 40 procent.

 Met deze drie tips lukte het Ocean Spray om zijn transport te verduurzamen:

 1. Neem de trein

Vliegtuigen stoten per kilometer gemiddeld 47 keer zoveel CO2 uit als containerschepen, en vrachtwagens 6 maal zo veel als treinen.

 Ocean Spray probeert zoveel mogelijk de trein te nemen. En zelfs binnen het treinvervoer heeft de coöperatie alles geoptimaliseerd. Zo kwam er een ‘track & trace’ systeem voor de fruittelers en de fabriek. Software werd afgestemd op railcontainers die groter zijn dan vrachtwagencontainers. Samen met de spoorwegmaatschappij werd gezocht naar retourvracht op het belangrijke traject New Jersey – Florida.

 2. Verhoog de beladingsgraad

Het verhogen van de beladingsgraad kan door betere logistieke software te gebruiken en verpakkingen aan te passen aan de manier waarop ze worden vervoerd. Daardoor kan vracht gecombineerd kan worden en neemt transportschade af.

 Toen Ocean Spray overschakelde naar trein vervoer moest de coöperatie rekening houden met de grotere treincontainers. Met een slim informatiesysteem werd het aantal pallets dat de fruittelers wilden vervoeren afgestemd op de spoorwegcontainers en de vrachtauto’s voor voor- en na-transport.

 3. Praat met partners

Door te praten met de spoorwegmaatschappij en andere logistieke partners kon de retourcapaciteit van de spoorcontainers ook benut worden: fruit van de telers in Florida naar New Jersey, op de terugweg verse producten gemaakt van het fruit .

 Alleen door een goede samenwerking – en het integraal doorrekenen van het gehele transport – kon de business case worden gemaakt. Rechtstreeks vrachtwagentransport over circa 1600 kilometer was korter, maar door de voordelen te delen bleek de overstap naar treinvervoer toch gemaakt te kunnen worden..

 12 maanden testen

In de 12 maanden van februari 2011 tot februari 2012 werden 616 vrachtwagencontainers (ofwel 308 treincontainers) vervoerd als gecombineerd wegrailvervoer. Dat bespaarde 40 procent op transportkosten. De emissiereductie was 68 procent oftewel 100.000 gallons (380.000 liter) brandstof.

De volledige rapportage van deze case is hier te vinden.

Bron: Greenbiz.

Foto: Darren Kirby