29-09-2015 07:51 | Door: Dimitri Reijerman

Mazda denkt over circa drie jaar motoren op de markt te brengen die gemiddeld 30 procent zuiniger zijn dan de huidige motoren die het concern gebruikt. 

De SkyActiv-technologie van Mazda levert volgens de Japanse autobouwer zuinige verbrandingsmotoren op. Dankzij hoge compressieverhoudingen combineren de motoren hoge prestaties met een lager verbruik en een verminderde CO2-uitstoot.

De autofabrikant geeft aan dat het de komende jaren SkyActiv, dat ook de transmissie en de carrosserie omvat, verder zal optimaliseren. Dat moet een daling van het brandstofverbruik van 30 bereikbaar maken, zo schrijft GreenCarReports. Rond 2018 zouden deze nieuwe generatie motoren marktrijp zijn.

Momenteel gebruikt Mazda zijn SkyActiv-motoren onder andere voor diesel- en benzinemodellen, maar ook brandstoffen als CNG en biobrandstoffen kunnen SkyActiv-motoren aandrijven. Een prototype met een hybride benzine- en CNG-motor is op de Tokyo Motor Show getoond. Ook test het bedrijf een hybride met deels elektronische aandrijving op zijn Japanse thuismarkt.

Wankelmotor

Mazda heeft naar verluid verder laten ontvallen dat het plannen heeft om de wankelmotor, ofwel rotatiemotor, opnieuw toe te gaan passen. Als enige autofabrikant gebruikte Mazda nog tot 2012 het cilinderloze motorconcept, maar dergelijke motoren hadden de nodige problemen. Volgens de geruchten wil Mazda een vernieuwde wankelmotor in 2018 introduceren.

Bron: Mazda | Foto: Mazda