15-02-2013 13:11 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het relletje tussen een recensent van The New York Times en Tesla heeft een nieuwe wending gekregen. Data van de testrit plaatsen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de krant. 

(update: reactie Tesla op 20-02-2013)

Het relletje ontstond begin deze week met een review van New York Times-redacteur John M. Broder. Daarin claimde hij dat de elektrische Tesla Model S bij koud weer een veel kleinere actieradius heeft dan de beloofde 500 kilometer. Autobouwer Tesla reageerde stuurs en beschuldigde Broder onjuiste informatie over de testrit te hebben gegeven. Om dat te bewijzen, publiceerde Tesla-CEO Elon Musk woensdag de data van de testrit die zonder Broders medeweten waren bijgehouden.

Die data blijken een aantal van de claims in Broders review te weerleggen. Zo zegt Broder de cruise control op 89 kilometer per uur te hebben gezet, terwijl de data laten zien dat de auto op dat stuk nooit onder de 97 kilometer per uur is gekomen. Ook claimt Broder dat hij de verwarming laag zette om de batterij te sparen, terwijl de data laten zien dat hij in plaats daarvan juist de temperatuur omhoog zette. Kleine afwijkingen, wellicht, maar aanleiding voor Musk om vraagtekens te plaatsen bij de betrouwbaarheid van journalist Broder.

[caption id="attachment_50520" align="alignright" width="500"] Deel van de door Tesla gepubliceerde data[/caption]

Goed te doen

De data laten verder zien dat Broder de accu telkens minder ver liet opladen. Volgens Musk veroorzaakte hij hiermee zelf zijn problemen met de te lage actieradius.

Zo vertrok Broder na opgeladen te hebben in Norwich met een actieradius van 56 kilometer, terwijl hij wist dat hij 82 kilometer moest rijden naar zijn volgende stop in Branford. Musk ziet dit als het opzettelijk saboteren van de rit. Broder zegt in zijn artikel dat hij de auto een uur de tijd had gegeven om op te laden, en dat medewerkers van Tesla hem hadden gegarandeerd dat dit voldoende was om de rit te vervolgen.

De auto haalde Branford maar net, en moest per vrachtwagen worden vervoerd naar Milford. Musk wijst erop dat de accu van de auto nooit helemaal leeg is geweest, ook niet tijdens het vervoer per vrachtwagen. Daarnaast wijst hij op het feit dat de auto tijdens de rit van Norwich naar Branford juist de ingeschatte actieradius overtrof: bij vertrek in Norwich was de actieradius 50 kilometer, en toch haalde de auto de afslag naar Branford, 80 kilometer verderop.

Reactie Broder

John Broder heeft inmiddels een uitgebreide reactie op de website van The New York Times online gezet. Hij ontkent bewust de gegevens gesaboteerd te hebben en weerlegt de beschuldigingen van Elon Musk. Zo is hem niet gedetailleerd uitgelegd hoe hij de actieradius kan verhogen en wat voor effect  koud weer op de accu heeft. Tijdens de testrit heeft hij meerdere keren naar Tesla gebeld omdat hij merkte dat er iets mis was met de accu, maar hij kreeg van de verschillende Tesla-medewerkers tegenstrijdige adviezen.

Kortom: het begint een welles-nietes verhaal te worden.

Naar aanleiding van de discussie heeft CNN nu dezelfde testrit gemaakt. De boodschap van hun korte review: van Washington naar Boston rijden met de Tesla S is goed te doen, zonder problemen.

Het gelijk van Tesla

Op 19 februari liet Tesla weten dat de hoofdredacteur van The New York Times Tesla gelijk heeft gegeven. Ze heeft gezegd dat Broders notities niet nauwkeurig waren en dat zijn conclusies niet hard te maken zijn. Tesla bedankt The New York Times voor het onderzoeken van de kwestie. Daarnaast bedankt het bedrijf verschillende andere media organisaties en klanten voor het herhalen van de testrit.

Bron: Tesla Motors

Foto: Rblock via Flickr.com