Concept waterstofauto Toyota doet ook dienst als energiecentrale

Toyota FCV Plus

08-10-2015 18:49 | Door: Dimitri Reijerman

Op de Tokyo Motor Show toont Toyota de FCV Plus. Deze conceptauto bezit een brandstofcel voor waterstof en kan stilstaand en gekoppeld aan een waterstofpunt ook dienst doen als energiecentrale.

Toyota FCV Plus

De FCV Plus is met zijn lengte van 3,80 meter en een breedte van 1,75 een stadsauto. Toyota wil met de conceptauto bewijzen dat ook kleinere modellen gebruik kunnen maken van een brandstofcel, waarbij waterstof de energie levert.

Toyota heeft de brandstofcel tussen de voorwielen geplaatst en de waterstoftank is achter de achterbank te vinden. Elk wiel van de FCV Plus wordt individueel aangedreven door een elektromotor.

Mini-energiecentrales

Volgens de Japanse autofabrikant kan de brandstofcel ook gebruikt worden als de auto stilstaat en deze is gekoppeld aan een externe waterstofbron. De geheel schone motor kan op die manier lokaal stroom leveren. Onder andere de TU Delft bekijkt dit concept van mini-energiecentrales ook.

Plannen om de FCV Plus in productie te nemen, zijn er niet. Toyota heeft met de Mirai echter al wel een waterstofauto op de markt.

Toyota FCV Plus

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Toyota | Foto: Toyota

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit