Investeren in OV minder effectief dan kilometerheffing auto

13-10-2015 12:01 | Door: Dimitri Reijerman

Investeren in openbaar vervoer is relatief dure wijze om vervoersstromen te verduurzamen. Het invoeren van een vaste kilometerheffing voor auto's is veel effectiever voor het halen CO2-doelstellingen.

Dat stelt promovendus Ties Brands van de Universiteit Twente in een onderzoek naar het vervoer in en rond Amsterdam. Brands heeft een wiskundig model gebouwd dat voor bestuurders van steden inzichtelijk maakt welke milieumaatregelen het meest effectief zijn. 

Uit de resultaten blijkt dat investeringen in het OV een relatief dure methode zijn om CO2-reducties te behalen. Brands komt uit op een prijs van € 1,10 per kilo CO2. Het verscherpen van de emissie-eisen aan voertuigen is veel goedkoper: € 0,11 per kilo bespaarde CO2-uitstoot. Stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen kosten volgens het model € 0,32 per kilo niet uitgestoten koolstofdioxide.

P+R-terreinen leveren meer CO2-uitstoot op

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat het aanleggen van nieuwe P+R-parkeerterreinen bij OV-knooppunten per saldo juist meer CO2-emissies oplevert. Dat komt omdat sommige reizigers voortaan de auto pakken om naar de nieuwe P+R te reizen.

Volgens Brands is het veel verstandiger om het openbaar vervoer frequenter te laten rijden dan om te investeren in P+R-faciliteiten. Meer treinen per uur bijvoorbeeld levert een kortere reistijd op, minder ruimtebeslag en minder CO2-uitstoot.

Daarnaast zijn er fundamentelere beleidswijzigingen nodig om CO2-doelstellingen te behalen. Brands zegt dat een kilometerbeprijzing voor auto's een van de meest effectieve maatregelen is. Ook het bouwen van nieuwe woningen en bedrijfspanden in de buurt van treinstations en het vaker inzetten van telewerken zijn volgens het model van Brands verstandige maatregelen.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Universiteit Twente | Foto: Duurzaam Bedrijfsleven

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit