14-10-2015 12:20 | Door: Thijs ten Brinck

Zes partijen hebben een joint venture opgezet om het aantal waterstoftankstations in Duitsland uit te breiden tot vierhonderd in 2023. Hiermee moet elektrisch vervoer ook in het uitgestrekte Duitsland meer aanslaan.

De Duitse autobouwer Daimler, de chemiebedrijven Linde en Air Liquide en de tankstationketens Shell, Total en OMW steken samen € 400 mln in de joint venture H2 Mobility Deutschland.

waterstof mercedes

Vanuit Berlijn zet het nieuwe bedrijf zich in om de komende jaren versneld honderd waterstoftankstations door heel Duitsland te realiseren. Voor 2023 staat het doel op vierhonderd waterstofpunten in het land.

“Elektrisch vervoer moet aantrekkelijk zijn voor Duitsland. Met waterstof kunnen elektrische auto’s in enkele minuten bijtanken en honderden kilometers rijden”, zegt Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Transport. “Om waterstofmobiliteit snel tot een succes te maken, is een wijdvertakt netwerk van pompstations nodig. Ik verwelkom het initiatief van H2 Mobility dan ook ten zeerste.”

Elektrolysers en brandstofcellen

De autofabrikanten BMW, Volkswagen, Honda en Toyota zijn geen onderdeel van de joint venture, maar wel van een adviesgroep. Verder zijn ook waterstofproductie-expert Siemens en brandstofcelleverancier Intelligent Energy zijdelings bij H2 Mobility betrokken.

Siemens zet zich, net als de consortiumpartners Linde en Air Liquide, in voor de duurzame productie van waterstof uit hernieuwbare elektriciteit. Met elektrolysers is overtollige stroom van windmolens en zonneparken om te zetten in de duurzame energiedrager. Waterstof wordt nu nog vooral uit aardgas geproduceerd. 

Bron: Daimler, H2 Mobility | Foto: haymarketrebel (header) & Robert Couse-Baker (side), via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)