Het grootste platform over duurzaam ondernemen, innovatie en MVO

Het grootste platform over duurzaam ondernemen, innovatie en MVO

Dit is DuurzaamBedrijfsleven Media

DuurzaamBedrijfsleven Media is het grootste onafhankelijke platform over duurzaam ondernemen, innovatie en cleantech in Nederland. Dagelijks leveren we een compleet overzicht van nieuws en achtergronden over de kansen die duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) biedt. We tonen technologische doorbraken, belangwekkende ontwikkelingen en de business case van duurzaamheid.

DuurzaamBedrijfsleven Media levert concrete duurzame oplossingen en inspireert met talloze duurzame successen van andere bedrijven in Nederland en de rest van de wereld. We gaan daarbij verder dan het constateren van problemen: we geven bedrijven en ondernemers handelingsperspectief vanuit een nuchtere economische realiteit. Onze doelgroep is veel breder dan alleen de duurzaamheids-, MVO- en CSR-manager binnen een onderneming; alle professionals binnen bedrijven hebben onze focus.

Online bereiken wij maandelijks meer dan 80.000 bezoekers met een volledig overzicht van het laatste nieuws en concrete voorbeelden en diepgaande analyses van duurzame ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Met de nieuwsberichten, achtergronden, themamaanden, interviews, animaties, infographics, video-items en DuurzaamBV Radio geven we het Nederlandse bedrijfsleven aanknopingspunten om succesvol te zijn en te blijven in duurzaam ondernemen.

Offline staat het sectoroverstijgend delen van kennis en ervaringen centraal. We verbinden onze lezers, partners en de rest van ons netwerk. Doel is om het zakendoen te vergemakkelijken en duurzame innovatie in een stroomversnelling te brengen. Professionals kunnen op deze wijze direct tot de kern van de zaak doordringen en geboden kansen in duurzaamheid vertalen naar acties.

Ontstaan en team

DuurzaamBedrijfsleven Media is in juni 2012 opgericht door Yoeri van Alteren. Yoeri is overtuigd van de enorme kansen die duurzaam ondernemen biedt en het voortouw die het bedrijfsleven daarin moet nemen. Met concrete voorbeelden en tastbare successen van toonaangevende wereldwijde bedrijven maakt hij tijdens lezingen en dagvoorzitterschappen heel concreet dat duurzaam ondernemen tegenwoordig een license to operate is. De cases voor deze lezingen haalt hij van DuurzaamBedrijfsleven Media. DuurzaamBedrijfsleven is een onafhankelijk onderdeel van Club van 30 BV.

Inmiddels bestaat DuurzaamBedrijfsleven uit een redactie met gespecialiseerde journalisten onder aanvoering van hoofdredacteur Erik Verheggen. Zij kennen de doelgroep van professionals in het Nederlandse bedrijfsleven en combineren online nieuwsbronnen met hun eigen expertise.

Naast ons eigen netwerk van contacten en expertise maken we gebruik van Meltwater als data miner. Hierdoor zijn we in staat om tienduizenden online nieuwsbronnen en de social media te doorzoeken voor relevant nieuws en ontwikkelingen over dit thema.

Naast de redactie heeft DuurzaamBedrijfsleven Media veel andere expertise in eigen huis. Een marketing-/ communitymanager voor het beheren en uitbreiden van ons netwerk van lezers, members en partners, John van Schagen als presentator van DuurzaamBV Radio en een aantal grafisch ontwerpers voor het vertalen van informatie naar (bewegend) beeld en infographics.

De toegevoegde waarde

DuurzaamBedrijfsleven Media is overtuigd van de kracht van concrete informatie, inspirerende voorbeelden en het uitwisselen van ervaringen. Duurzaamheid is een breed begrip, maar bedrijven en professionals hebben specifieke informatie en aanknopingspunten nodig. Daarom brengen wij nieuws en achtergronden langs verschillende assen en via diverse mediakanalen.

We categoriseren alle informatie in vijftien belangrijke bedrijfssectoren en zeven sector overstijgende thema’s. Op deze overzichtelijke manier bieden we onze lezers handelingsperspectief door te tonen wat partijen uit dezelfde sector presteren. Tegelijkertijd inspireren we onze lezers door duurzame prestaties en ontwikkelingen te belichten vanondernemingen uit andere sectoren of andere schakels uit de supply chain.

Met de tweedeling tussen ‘wat is vernieuwend?’ en ‘wat wordt de standaard?’ is de matrix compleet. Dit is een scheiding tussen innovatieve oplossingen uit de voorhoede enerzijds en bewezen duurzame oplossingen die een aantrekkelijke business case hebben anderzijds. Daarmee kan de lezer die informatie selecteren die past bij het niveau van zijn onderneming.

Memberships

Met onze memberships (Free, Insider en Premium) kan je als lezer profiteren van allerlei features om selecties specifieker te maken en de meest relevante informatie voor jou als individu te filteren. Met ons Premium User Menu aan de rechterkant van je scherm, vind je alle voordelen overzichtelijk onder elkaar.

Free Members krijgen de beschikking over meer nieuws en ontvangen wekelijks het belangrijkste nieuws in hun mailbox. Insiders hebben meer rechten tot onze database van nieuws en ontvangen daar bovenop dagelijks een nieuwsbrief en maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen en achtergronden. Zij kunnen gebruik maken van een Insider Upload Module, waarmee ze interessant nieuws zonder omwegen onder de aandacht kunnen brengen van onze redactie. Als zij hierover publiceren, wordt je als Insider betrokken bij dit artikel. Premium Members hebben volledig toegang tot onze database van meer dan 7.500 artikelen.

Als Premium Member kun je gebruik maken van alle opties in het Premium User Menu. Dat betekent dat je via onze zoekmachine kunt zoeken naar specifieke artikelen of onderwerpen. De belangrijkste feature is het kunnen creeren van zogenaamde Premium Leads. Dit zijn nieuwsbrieven die alleen artikelen bevatten met door jouzelf geselecteerde onderwerpen. Op deze manier stel je één keer in welke deelgebieden je interessant vindt en ontvang je vanaf dat moment dagelijks, wekelijks en maandelijks je persoonlijke selectie van ons aanbod.

Op deze manier ben je zelf in staat om eenvoudig alle kansen die duurzaam ondernemen biedt te vertalen naar het verduurzamen van je eigen processen of producten.

Commerciële activiteiten

DuurzaamBedrijfsleven Media werkt samen met channel partners en themapartners. Dit zijn ondernemingen die duurzaamheid als één van de belangrijkste thema's in het bedrijfsleven hebben betiteld en zelf aanjager in duurzaam ondernemen zijn. Wij zijn erg selectief als het gaat om het aangaan van deze samenwerking, omdat we het belangrijk vinden om ook met onze commerciele activiteiten een geloofwaardige positie te hebben. Bedrijven die duurzaamheid alleen belijden in woord en niet in daden, of ondernemingen die over de volle breedte van hun activiteiten een negatieve invloed hebben op het milieu en hun omgeving kunnen geen partner worden van DuurzaamBedrijfsleven Media.

Onze partners zien in dat onafhankelijke nieuwskanalen nodig zijn om verduurzaming in het bedrijfsleven te versnellen. Met hun bijdrage aan DuurzaamBedrijfsleven Media stimuleren ze onze activiteiten en ontwikkelen we gezamenlijk een markt voor duurzame producten en diensten.

In de samenwerking met onze partners is onze onafhankelijke positie altijd het uitgangspunt. We zijn trots op onze commerciële partners en versterken hun positie graag met allerlei uitingen zoals logo-vermelding, partnerinformatie op een aparte partnerpagina en door het brengen van Nieuws van Partners.

Voor onze journalistiek onafhankelijke artikelen is de afspraak echter heel duidelijk en simpel: wanneer een duurzame prestatie of ontwikkeling van één van onze partners interessant en relevant is voor onze doelgroep, dan zal de hoofdredacteur en zijn redactie besluiten tot plaatsing. Indien dit niet het geval is, dan wordt deze informatie geplaatst als ‘Nieuws van partners’ of wordt publicatie niet doorgezet.

Onze partners voeren hun sector aan en zijn koploper als het om duurzaam ondernemen gaat, dus zij begrijpen dat professionals uit het Nederlandse bedrijfsleven alleen belang hebben bij een onafhankelijk en journalistiek nieuwsplatform.