01-02-2016 18:35 | Door: Dimitri Reijerman

Ondanks dat het kabinet blijft vasthouden aan het statiegeldsysteem, willen veel verpakkingsbedrijven en supermarkten ervanaf. En dat is vreemd, want behalve duurzame kan statiegeld ook winstgevend zijn.

Dat stelde Robert-Jan Knook in de wekelijkse editie van Knook in de Week op Duurzaam BV Radio. Uit een aantal praktijkvoorbeelden is op te maken dat het statiegeldsysteem een bedrijf met een beetje boerenwijsheid geld kan opleveren.

Een van de praktijkvoorbeelden is Lidl. De supermarktketen gebruikt een modern geautomatiseerd liftsysteem dat PET-flessen in transparante zakken stopt. Hierdoor is een apart telcentrum niet meer nodig. Daarnaast gebruikt Lidl het gerecyclede PET-plastic als een grondstof voor nieuwe flessen. Volgens de supermarkt garandeert het statiegeldsysteem een hoge kwaliteit van de PET-stroom, in tegenstelling tot de inzameling via Plastic Hero-bakken op straat.

Concurrent Aldi perst flessen direct na de inname samen. Dit bespaart vervoers- en opslagkosten. Beide supermarktketens claimen dat zij op deze manier profiteren van het bestaande statiegeldsysteem en daar bovendien winst mee maken.

Foto: FaceMePLS, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)