14-03-2016 18:09 | Door: Chris Thijssen

Bas Stok verruilde zijn baan als Manager Duurzaamheid bij Heineken voor het duurzame ondernemerschap. Hij sloot zich aan bij de organisatie Plastic Whale en vist nu plastic uit de Amsterdamse grachten.

Plastic Whale bestaat uit twee onderdelen, legt Bas Stok uit tijdens DuurzaamBV Radio. Enerzijds uit een bv, die verschillende activiteiten kent. Een voorbeeld is het zogeheten bedrijfsvissen, waarbij bedrijven in een bootje plastic en ander afval met een schepnet uit de Amsterdamse grachten vissen.

Het opgeviste plastic afval verwerkt Plastic Whale vervolgens tot plastic boten.

“Het plastic uit de grachten vissen is een manier om mensen bewust te maken van het feit dat circulaire economie echt werkt en dat daar een business in zit”, zegt Stok tijdens de radio-uitzending.

Lesprogramma scholieren

Aan de andere kant bestaat Plastic Whale uit een stichting, waarin Stok en zijn collega’s in samenwerking met Museum het Grachtenhuis scholieren uit groep 7 en 8 bekend maken met het probleem van plastic soep. Een speciaal lesprogramma leert hen wat het probleem precies is en wat eventuele oplossingen zijn.

Om een breder publiek bewust te maken van het plastic soep-probleem, organiseert Plastic Whale daarnaast lezingen en workshops. De kennis die Stok en zijn collega’s opdoen, willen ze bovendien open stellen voor andere landen. “Ook op andere plekken zijn problemen met plastic en plastic visnetten. Dit businessmodel en gedachtegoed kunnen we op heel veel plekken ter wereld uitrollen.”

Zichtbare duurzaamheid

Als Manager Duurzaamheid bij Heineken vergaarde Stok kennis en ervaring die hij naar eigen zeggen kan meenemen in zijn werk als duurzaam ondernemer. “Los van de inhoudelijke kennis over verpakkingen, hoe je omgaat met circulaire economie, en mijn netwerk, is het met name ook het bewustwordingsproces dat ik meeneem. Want waar staan we nu eigenlijk voor?”

Volgens Stok kan Heineken op zijn beurt ook nog wel iets leren van Plastic Whale. “Bij Heineken gebeurt al heel veel in het productieproces, in het verduurzamen van de productieketen”, stelt Stok. “Maar waar nog een slag te slaan is, is het brengen van duurzaamheid in de merken.”

Stok: “Uiteindelijk heeft de consument een mening over je en dat gaat altijd via je merken, via producten of diensten die je op de markt zet. Aan die stap wordt gewerkt, maar die is vooralsnog niet heel erg zichtbaar. Bij Plastic Whale ligt onze bewijsvoering in de gracht.”

Foto: Flavio Ensiki, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)