17-05-2016 07:03 | Door: Eelco Brandes

In recycling schuilen grote kansen om energiezuiniger te werk te gaan. Maar in hoeverre is de consument bereid concessies te doen aan de looks van apparatuur?

Dat zegt Stefan Verhoeven, algemeen directeur Miele. Hij is een van de sprekers tijdens het het jaarcongres Afval & Recycling dat op 2 juni plaatsvindt in Schiedam. Tegenover mediapartner DuurzaamBedrijfsleven Media licht de algemeen directeur een tipje van de sluier van zijn presentatie op.

"Voor zichtapparatuur in de keuken is een minder strak design voor de klant een 'no go area'"

Groot geweld

De Miele-apparaten zijn volgens Verhoeven allemaal 'perfect afgewerkt', nergens zijn schroeven of moeren zichtbaar. Hierdoor moeten ze in het begin van het recycletraject met 'groot geweld' uit elkaar worden gehaald met behulp van zware gereedschappen.

"Dat kan veel energiezuiniger, maar is de klant in de toekomst bereid om concessies te doen aan de looks? En hoe ver willen we gaan om recyclen economisch interessanter te maken?”, vraagt Verhoeven zich af.

Voor zichtapparatuur in de keuken, zoals de koffieautomaat en de oven, is een minder strak design voor de klant een no go area, weet Verhoeven. “Maar voor huishoudelijke apparaten zoals de wasmachine en de droger liggen er mogelijk kansen. Die staan in Nederlandse huizen niet direct in het zicht.”

Consumentengedrag

Een andere uitdaging die Miele heeft is om de retourstromen op een efficiënte manier in te richten.  Met name in het consumentengedrag liggen voor de fabrikant nog kansen in de keten”, zegt Verhoeven. “Er zijn twee belangrijke momenten waar we met communicatie op mikken: het aankoopproces en het moment van weggooien.”

Lees hier ook: Miele: Circulaire samenwerking is niet iets wat je er even bij doet

Foto: Miele (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)