02-08-2016 12:04 | Door: Eelco Brandes

Onder de slogan 'Ik recycle blik' is de Stichting Kringloop Blik (SKB) een nieuwe campagne begonnen om consumenten te wijzen op recycling van blik. De organisatie voor metalen verpakkingen in Nederland werkt ook met een nieuw logo.

Het nieuwe logo dat veelal op verpakkingen te zien zal zijn, moet consumenten bewuster maken van het feit dat blik een duurzame verpakking is en geschikt is voor recycling. Naast het logo worden ook BN'ers ingeschakeld die vertellen over hun ervaringen met blik en de duurzame aspecten hiervan. Een film over het recyclingproces van blik wordt via diverse kanalen verspreid.

Op steeds meer verpakkingen van blik staat het nieuwe Europese logo ‘Metal recycles forever’, stelt Stichting Kringloop Blik. Om het logo bekend te maken bij het publiek, start Stichting Kringloop Blik met de campagne ‘Ik recycle blik’.

Recycle Forever from Metal Packaging Europe on Vimeo.

Hoogste recyclingpercentage

In Nederland wordt inmiddels 94 procent van alle blikverpakkingen gerecycled. Daarmee halen metalen verpakkingen het hoogste recyclingpercentage van alle verpakkingsmaterialen. Ook op Europees niveau is blik het meest gerecyclede verpakkingsmateriaal.

Van het ingezamelde staal en aluminium uit blik kan steeds opnieuw worden ingezet voor het maken van een nieuw blikje of voor andere eindproducten, zoals een fiets of een onderdeel van een trein of auto.

Aluminium en staal houden na elke recyclingbeurt hun unieke materiaaleigenschappen. Daarom kunnen ze worden aangemerkt als ‘permanent’ materiaal. Er is altijd een markt voor het gerecyclede materiaal en er is geen sprake van ‘downcycling’, zoals bij sommige andere verpakkingsmaterialen.

Bron: SKB | Foto: public domain