Waarom onverpakte groente en fruit aantrekkelijker zijn

31-08-2016 17:47 | Door: Eelco Brandes

Groenten en fruit die overdreven verpakt zijn weerhouden consumenten van een gezond voedingspatroon, blijkt uit onderzoek van de Wageningen University & Research Center (UR).

Consumenten zijn tot twee keer zo bereid om gezonde producten te kopen wanneer deze niet verpakt zijn in cellofaan of plastic. Dit geldt zelfs voor biologische levensmiddelen die veel duurder zijn, aldus Wageningen UR.

Bij het onderzoek deden twee groepen klanten boodschappen in een driedimensionale supermarkt waarbij hun gevraagd werd hun winkelmand te vullen met groenten en fruit. De AGF-afdeling was onderverdeeld in verpakte bioproducten, onverpakte conventionele producten en een mix van verpakte bio- en conventionele producten. Vervolgens moesten zij aangeven in hoeverre de verpakking van invloed was op hun manier van boodschappen doen.

Biologisch

Hieruit bleek dat het onverpakt aanbieden van AGF een positief effect had. "Onverpakte producten werden verkozen boven de verpakte alternatieven, zowel bij conventionele als bioproducten. Het weglaten van verpakkingsmateriaal is dus mogelijk een goede manier om de afzet van bioproducten te vergroten," aldus de universiteit.

Controleren op kwaliteit

Groot voordeel van niet verpakte AGF is volgens de studenten van de Wageningen UR dat het product aan te raken is en dus makkelijk te controleren is op kwaliteit. Ook hoeft de consument geen vastgestelde hoeveelheid aan te schaffen. Daarnaast lijkt de consument zich volgens Wageningen UR bewust van de nadelige milieu-effecten van het verpakkingsmateriaal.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Wageningen UR | Foto: public domain

Door: Eelco Brandes

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Energie, Grondstoffen & Verpakkingen en Industrie & Chemie. Altijd op zoek naar baanbrekende duurzame innovaties die energie geven.



Priority Partner voor de sector Grondstoffen & Verpakkingen
Onze Premium Partners

Nieuws over materialen en recycling

Nieuws over circulaire economie, duurzame grondstoffen en innovatieve verpakkingen. Afval is niet langer een probleem dat we wegstoppen in een container, maar een kans. Bedrijven slagen er in om meer waarde uit reststromen te halen en van afval nieuwe grondstoffen te maken.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Grondstoffen & Verpakkingen