14-10-2013 09:25 | Door: Thijs ten Brinck

Duurzaamheid is bij veel overheden en bedrijven een eis in de aanbesteding. Maar hoe weet je welk product het duurzaamst is? EcoChain brengt de milieu-impact van de hele waardeketen in kaart.

 

De ene bureaustoel is gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic, terwijl de concurrent in de productie louter windenergie heeft gebruikt. Het liefst heb je als duurzame inkoper én bio-plastic én groene stroom. Maar als je moet kiezen, wat dan?

Om dit soort afwegingen te vereenvoudigen is de Life Cycle Analysis (LCA) ontwikkeld. Hierin wordt de hele productieketen van een artikel doorgelicht: van de grondstoffen, via het energieverbruik tijdens fabricage en transport, tot de verwerking van reststoffen wanneer het artikel uiteindelijk weer wordt afgedankt. Zo wordt de gehele milieu-impact van een product gedetailleerd in kaart gebracht.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Een beetje supermarkt heeft al snel 15.000 artikelen in het assortiment en het aanbod verandert maandelijks. Zelfs al was er genoeg budget voor een LCA voor elk van die producten dan nog is er gewoon geen tijd om alles gedetailleerd in kaart te brengen,” zegt Boudewijn Mos,  co-founder van EcoChain Technologies.

 

Botsende belangen

 

Hoewel LCA-programma’s zijn opgezet om duurzame keuzes te vereenvoudigen valt er ook nu nog veel te kiezen. Welke aannames doe je bijvoorbeeld voor grondstoffen met een gemengde oorsprong? In welke mate wordt verpakkingsmateriaal daadwerkelijk optimaal ingezameld en hergebruikt, wanneer is een energiebesparing belangrijker dan een beperking van het watergebruik?

Verschillende LCA-programma’s wegen deze aspecten vaak net ietsje anders. Zodoende komt het regelmatig voor dat de LCA-analyse van de ene leverancier incompatibel is met de analyse van een onderneming verderop in de waardeketen. Het bepalen van de milieu-impact voor ieder afzonderlijk eindproduct is zo een hele toer. Prijzig ook: een levenscyclusanalyse kost duizenden euro’s per product.  En dan nog blijft het een momentopname.

 

EcoChain: LCA made easy

 

Boudewijn Mos heeft met EcoChain een antwoord op deze problematiek. De software van EcoChain beschouwt elke productielocatie als een black box. Grondstoffen, energie, schoon water, halffabricaten, etc.  stromen het bedrijf in. Eindproducten, reststoffen, vuil water, CO2, etc. verlaten de locatie. Met dit model brengt EcoChain eerst het hele bedrijf in kaart, pas daarna rekent het terug tot de impact van individuele producten.

Door dit voor te doen voor meerdere bedrijven, stroomopwaarts en parallel in de waardeketen, komt ook EcoChain uiteindelijk tot een specifieke LCA per eindproduct. De totaal andere benadering maakt het echter mogelijk voor veel meer afzonderlijke producten tegelijkertijd, eenvoudig en voordelig een eco-footprint te bepalen.

 

Sociaal netwerk

 

"Uit onderzoek uitgevoerd door de UN Global Compact en Accenture (CEO study on sustainability 2013) onder 1.000 top executives blijkt dat maar liefst 76 procent gelooft dat het inbedden van duurzaamheid binnen de organisatie winst en nieuwe mogelijkheden oplevert," stelt Henk van Dop, compagnon van Mos bij EcoChain Technologies. "Het probleem is echter dat het overgrote deel niet weet hoe je de impact van initiatieven op het gebied van duurzaamheid op het bedrijfsresultaat kwantificeert. Met EcoChain kun je de duurzaamheid op bedrijfs-, proces- en productniveau meten en dus duurzaamheid managen.”

Alle data voor de afzonderlijke bedrijven wordt hierbij (beveiligd) gekoppeld in een soort sociaal netwerk. Hiermee is de impact van bijvoorbeeld de keuze voor een nieuwe leverancier zeer snel door te rekenen en wordt een verbetering meteen ook doorgerekend voor alle bedrijven verderop in de keten. Zo ontstaat er voor alle partijen, binnen en buiten het EcoChain-netwerk, een motivatie steeds weer voor de meest duurzame oplossing te gaan, zeker nu dat ook financieel gezien vaak de voordeligste optie is.

 

Dit artikel is de tweede in een serie over de finalisten van de Accenture Innovation Awards 2013. Op 8 november zal in de Amsterdamse Convention Factory de winnaar bekend worden gemaakt. Naast de Groene Tulp maakt EcoChain ook kans op een publieksprijs, stemmen kan via social media. Via de Innovation Awards website kan je nu je steun betuigen voor EcoChain.