13-09-2016 13:55 | Door: Chris Thijssen

Biologische producten in de supermarkt hoeven niet te worden verpakt. Dat zegt verpakkingsexpert Paul Hendriks van groente- en fruitdistributeur Eosta.

Van de Europese Unie moeten niet-biologische en biologische producten duidelijk onderscheidbaar zijn. In de praktijk betekent dit vaak dat gangbare producten onverpakt in de supermarkt liggen, terwijl biologische producten verpakt zijn.

Duurzaamste optie

Volgens Hendriks is dat niet nodig en is dat niet wat de bio-consument wil. “Er zijn allerlei studies die laten zien dat biologische consumenten negatief tegen verpakkingen aankijken, zeker plastic verpakkingen”, zegt Hendriks in een persbericht. “Logisch, de meest duurzaam geteelde variant zou je ook het meest duurzaam verpakt willen aanbieden. En de meest duurzame verpakking is géén verpakking.”

Volgens Hendriks voegt elke handeling met een stuk fruit materiaal en energie toe, waardoor het risico op bederf verhoogt. “Als je een product onverpakt kunt aanbieden, is dat altijd de meest duurzame optie. De grote Zweedse supermarktketen ICA heeft nu als beleid ingevoerd: alleen verpakken als het niet anders kan. Dat zouden veel meer supermarkten moeten doen.”

Duurzame alternatieven

In de praktijk wordt echter nog veel verpakt. Als duurzame alternatieven ontwikkelde Hendriks onlangs twee innovaties: een shaker voor snackgroente van suikerrietkarton en een kartonnen draagmandje, dat plastic schaaltjes en folie overbodig maakt. Het mandje is geschikt voor producten als tomaten, kiwi’s en avocado’s.

Eerder introduceerde Eosta ook al schaaltjes gemaakt van duurzaam suikerrietkarton. “De nieuwe innovaties, samen met de schaaltjes uit suikerrietkarton, besparen samen zeker 2,5 miljoen plastic schaaltjes per jaar uit. En dan hebben we het nog niet gehad over transport van verpakkingen of verborgen kosten van plasticproductie. Verpakkingen zijn een wereld op zich.”

Bron: Eosta | Foto: Eosta (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)