07-10-2016 07:33 | Door: Erik Verheggen

Schoonmaakmiddelenfabrikant Ecover introduceert een nieuwe fles van Nederlands drijfplastic. Het afwasmiddel ligt in de schappen bij Albert Heijn.

De fles bestaat voor 10 procent uit drijfplastic afkomstig uit Nederlandse waterwegen. Ecover heeft dit afvalplastic in de afgelopen zomer samen met de organisatie Plastic Whale opgevist in onder meer Scheveningen, Dordrecht en Amsterdam.

Op een sloep gemaakt van meer dan 10.000 gerecycleerde flessen uit de Amsterdamse grachten, ging de fabrikant samen met vrijwilligers op jacht naar plastic afval.

Plastic

Volgens Ecover is met de acties een grote hoeveelheid plastic verzameld, maar het primaire doel was om voor bewustwording te zorgen om het probleem van plasticsoep tastbaar te maken.

Consumenten konden zelf een steentje bijdragen door mee te vissen, en ook de fles is een middel om het probleem breed onder de aandacht te brengen.

Steven van den Ouweland, Hoofd Marketing Nederland: “Dit initiatief maakt het voor mensen makkelijk bij te dragen aan gezondere oceanen. Wij geloven dat een gezondere wereld daadwerkelijk bij jezelf begint, ook in de kleine, dagelijkse keuzes, zoals welk schoonmaakmiddel je gebruikt.”

Naar schatting drijven meer dan vijf biljoen stukjes plastic in de oceanen. Wetenschappers voorspellen dat in 2025 vissen in de Stille Oceaan per jaar zo’n 24.000 ton aan plastic binnen krijgen.

Bron: Ecover | Foto: Ecover