21-11-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Afval Loont, een systeem voor gescheiden inzameling van huishoudelijk afval, start een crowdfundingcampagne om nieuwe vestigingen te financieren.

Afval Loont is een samenwerkingsverband van oprichter Jørgen van Rijn, afvaldienstverlener Van Gansewinkel en adviesbureau Rebel Group. Inwoners ontvangen bij de inzamelingsmethode een geldbedrag per kilo voor het gescheiden inleveren van afval als textiel, plastic, papier en karton, metaal en frituurvet.

De initiatiefnemers zijn met hun systeem al actief in Rotterdam Hoogvliet, en hebben nu ook overeenstemming bereikt met de gemeente Barendrecht. Van Rijn is een crowdfundingactie begonnen om drie filialen in de Zuid-Hollandse gemeente te financieren. De ondernemer wil € 90.000 ophalen in de vorm van een vierjarige lening met een vaste rente van 8 procent. Dit geld wordt primair gebruikt voor de verbouwing en inrichting van de filialen.

Eerdere projecten van Afval Loont in Pijnacker en Rotterdam-Hoogvliet waren succesvol, in ieder geval voor wat betreft de inzameling. In Pijnacker nam 40 procent van alle huishoudens deel aan het initiatief. Samen zamelden de deelnemers daar 3,5 miljoen kilo grondstoffen in en spaarden zij ruim € 330.000.

 

Bedrijfsmodel

 

Het project in Pijnacker kwam echter hortend en stotend aan zijn eind door politiek gesteggel over het exploitatierisico. In samenwerking met partners Van Gansewinkel en adviesbureau Rebel heeft Afval Loont een nieuw bedrijfsmodel ontwikkeld, dat moet leiden tot een soepele uitrol in gemeenten. In tegenstelling tot de eerdere projecten, nemen Afval Loont en haar partners daarbij de gehele operatie voor hun rekening.

Afval Loont focust op gemeenten die hun afvalscheidingspercentage moeilijk omhoog krijgen. Vaak zijn dat gemeenten in stedelijke gebieden. Van Rijn: “Mensen die kleiner wonen en geen tuin of schuur hebben, beginnen vaak niet eens aan het scheiden van afval. Dan is er echt iets extra’s nodig om hun gedrag te veranderen. In deze methode combineren we aansprekende communicatie met goed bereikbare filialen en natuurlijk een concrete beloning. De praktijk wijst uit dat mensen hierdoor bewuster worden van de waarde van afval en daadwerkelijk meer afval gaan scheiden.”

Bron: Afval Loont | foto: Afval Loont