15-11-2011 16:04 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Sportartikelenmerk Puma wil zijn producten produceren volgens het cradle-to-cradle principe. Dit is één van de initiatieven om in 2020 geen CO2 meer uit te stoten. Door kleding geschikt te maken voor recycling hoopt het Duitse merk consumentengedrag te verduurzamen.

Om te voorkomen dat de consumenten de kleding bij het oud vuil gooien, wordt de nieuwe kleding van Puma composteerbaar en recyclebaar. “We zijn er zeker van dat we in de toekomst dit soort schoenen, T-shirts en tassen op de markt kunnen brengen,” vertelt directeur Franz Koch van Puma in een Duits tijdschrift.

De Duitsers zijn op dit moment bezig met partners om producten op basis van het begrip cradle-to-cradle te ontwikkelen. “Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een technische en biologische cyclus: je kan oude schoenen gebruiken om nieuwe schoenen óf iets totaal anders te produceren, zoals autobanden,” zegt Koch. “Ook kan je schoenen en T-shirts maken die composteerbaar zijn zodat je ze kan verbranden in de achtertuin.”

Verduurzaming bij kledingmerken

Puma heeft de laatste 18 maanden verschillende duurzame initiatieven genomen. Zo kwamen de Duitsers openlijk uit voor milieuschade die door het bedrijf was aangericht, omdat volgens CEO Jochen Zeitz de weg naar duurzaam begint bij openheid.

Ook het outdoor kledingmerk Patagonia heeft onlangs stappen genomen om hergebruik te bevorderen. Zij doen dit door samen met eBay consumenten aan te zetten tot het kopen van gebruikte kleding. Afgelopen week werd ook bekend dat de kleding van het Nederlandse merk Kuyichi voor 97 procent uit organische stoffen gaat bestaan.

Bron: Greenbiz

Foto: Flickr.com, bobafred