03-10-2012 15:18 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Tijdens de afgelopen Olympische Spelen recyclede Coca Cola ruim tien miljoen flesjes en maakte daar 42 miljoen nieuwe ‘groene’ flesjes van.

Dat maakt het frisdrankmerk vandaag bekend. Coca-Cola ging voor de Olympische Spelen in samenwerking met recyclingspecialist ECO Plastics en investeerde £15 mln (€18,7 mln) in recyclingfaciliteiten. Het frisdrankbedrijf streefde ernaar om de verwerking van elk weggegooid flesje te versnellen en de oude flesjes binnen zes weken na het weggooien al tot nieuwe verwerkt te hebben. 

Coca-Cola verkocht 17 miljoen flessen tijdens de Olympische Spelen en verzamelde er 10,5 miljoen voor recycling. Van deze flesjes werden 42 miljoen ‘groene’ flesjes geproduceerd, die voor 25 procent uit rPET (recyclede polyethyleentereftalaat) gemaakt waren. Hierdoor was er 310 ton minder CO2-uitstoot en werd 290 ton minder afval werd gestort.

Groot succes ondanks overschatting

Het succes werd behaald ondanks het tegenvallende aantal flesjes dat de bezoekers in de recyclingbakken gooiden. Coca-Cola had van tevoren verwacht 20 miljoen flesjes te verzamelen, wat goed zou zijn voor 80 miljoen nieuwe plastic flessen die elk 25 procent rPET  bevatten. De bezoekers recycleden echter de helft minder dan verwacht.
 We hebben ons doel gehaald om 25 procent rPET te gebruiken in de nieuwe flessen. Katherine Symonds, hoofd van Coca Cola’s duurzame Spelenteam
Een verklaring hiervoor was dat het bedrijf zowel op de recyclingbakken als op de reguliere afvalbakken reclame maakte voor recycling, waardoor bezoekers ook dachten te recyclen wanneer dat niet het geval was. “Er is geen generale repetitie voor evenementen zoals de Spelen,” zegt Katherine Symonds, hoofd van Coca Cola’s duurzame Spelenteam. “We hebben het aantal flesjes dat beschikbaar zou zijn voor recyclen overschat, maar hebben toch ons doel gehaald om 25 procent rPET te gebruiken in de nieuwe flessen.”

Vergroten van vertrouwen consument

Het doel om al binnen zes weken oud plastic in nieuw plastic te verwerken werd vooral gepromoot om het vertrouwen van de consument over recycling te vergroten. Vaak wordt gedacht dat gerecycled afval alsnog bij een stortplaats terecht komt. “De opvatting van mensen over recycling is de grote uitdaging tegenwoordig,” zegt Symonds. “Er zijn verschrikkelijke TV-programma’s over gerecycled afval dat in stortplaatsen terecht komt of naar Azië wordt verzonden.”
 Wanneer een vertrouwd merk als Coca-Cola gerecyclede producten binnen zes weken alweer op de planken krijgt, geeft dat mensen een sterk gevoel van geruststelling. hoofd Coca Cola’s duurzame Spelenteam
“Vóór de bouw van de nieuwe recyclingfaciliteit werd twee derde van het plastic afval naar Azië verzonden om gerecycled te worden, nu is dat nog maar één derde,” legt Symonds verder uit. “Wanneer een vetrouwd merk zoals Coca-Cola naar voren komt en zegt ‘laat het maar aan ons over, we hebben het onder controle’ en de producten dan binnen zes weken alweer op de planken krijgt, geeft dat mensen een sterk gevoel van geruststelling.”

Bron: BusinessGreen Foto: Ben Spark