27-10-2015 07:54 | Door: Chris Thijssen

De Amerikaanse winkelketens Walmart en Target sluiten zich als eerste twee bedrijven aan bij een nieuw project dat het aanbod van duurzame cosmetica in winkels wil vergroten.

Het Beauty and Personal Care Products Sustainability Project is een initiatief van Forum for the Future. Dat is een onafhankelijke non-profitorganisatie die bedrijven en overheden wereldwijd helpt om uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aan te pakken.

Het nieuwe project heeft als doel de cosmeticasector meer richting duurzame producten te sturen. Hiervoor wil de organisatie stakeholders uit de gehele productieketen samenbrengen om uitdagingen en kansen in de industrie van cosmetica en verzorgingsproducten vast te stellen.

Gezamenlijk opgestelde maatregelen moeten vervolgens leiden tot meer duurzame producten in de winkelschappen.

Vraag naar duurzame producten

De Amerikaanse retailgiganten Walmart en Target zijn de twee eerste bedrijven die zich bij het initiatief aansluiten. "De vraag naar duurzame producten groeit, en we erkennen de behoefte aan een industrie brede samenwerking om consumenten betere en duurzamere producten te bieden", zegt Laysha Ward, CSR officer bij Target, in een persbericht.

Het project, waarvan de leden in december voor het eerst met elkaar rond de tafel zitten, is een van de suggesties van het nieuwe rapport van Forum of the Future, Driving the Big Shift to Sustainability. Het rapport roept op om gezamenlijke maatregelen op te stellen om sneller nieuwe, duurzame ingrediënten op de markt te brengen.

Thema’s die aan bod komen, variëren van het gebruik van microbolletjes in cosmetica, tot de inkoop van ruwe materialen als palmolie en ontbossing.

Daarnaast is er aandacht voor nieuwe marktmaatregelen, zoals gedeelde eigendomsrechten voor bepaalde duurzame ingrediënttoepassingen. Dit soort maatregelen leiden er volgens de organisatie toe dat meer bedrijven duurzame producten aan hun assortiment kunnen toevoegen.

Bron: Forum for the Future | Foto: Phalinn Ooi, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)