Na Google en Philips is ook H&M partner MacArthur Foundation

H&M

05-11-2015 12:21 | Door: Chris Thijssen

H&M treedt als Global Partner toe tot de Ellen MacArthur Foundation. Hiermee wil de retailer een leidende rol aannemen in een poging de circulaire kledingindustrie aan te jagen.

De samenwerking tussen H&M en de Ellen MacArthur Foundation richt zich op circulaire innovatie in de kleding- en textielindustrie. De kledingretailer zegt een leidende rol te willen nemen om de mate van hergebruik van biologische en technische textielvezels in de kledingindustrie te verhogen.

Daarnaast wil H&M samen met de stichting onderzoeken hoe de retailer de circulaire economie in al zijn activiteiten en infrastructuur kan toepassen.

Als een van de grootse kledingretailers ter wereld heeft H&M volgens de Ellen MacArthur Foundation de potentie om hergebruik van stoffen en vezels voor nieuwe productie in de kledingindustrie te verhogen.

“In een belangrijke sector in de wereldwijde economie vertegenwoordigt H&M’s visie voor de toepassen van circulaire modellen een significante kans om de transitie op te schalen”, zegt Ellen MacArthur in een persbericht. “We zijn verheugd met H&M samen te werken om deze transitie de impuls te geven die onze economie nodig heeft om op lange termijn te functioneren.”

Duurzame kledingindustrie

H&M was al aangesloten bij de Circular Economy 100 van de Ellen MacArthur Foundation. Met de stap naar Global Partner, treedt de kledinggigant in de voetsporen van Cisco, Google, Kingfisher, Philips, Renault en Unilever.

De retailer werkt daarnaast al langer aan een circulaire kledingindustrie, onder andere in samenwerking met Kering en Worn Again. Via zijn Close the Loop-collectie verkoopt de retailer sinds dit jaar recyclede denim.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Ellen MacArthur Foundation | Foto: H&M

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail