'Britse kledingindustrie goed op weg naar 2020-doelen’

Naaimachine

09-11-2015 07:49 | Door: Chris Thijssen

De Britse kledingindustrie heeft de afgelopen twee jaar besparingen op het gebied van watergebruik en CO2-uitstoot gerealiseerd. Volgens Wrap is de industrie goed op weg naar de doelstellingen voor 2020.

Britse retailers en kledingmerken hebben de afgelopen twee jaar hun watergebruik verminderd met 12,5 procent per ton kleding. In 2020 moet deze reductie op 15 procent liggen.

Daarnaast boekte de kledingsector vooruitgang op het gebied van CO2-reductie, al is die niet zo hoog als de vermindering van het watergebruik. Met een besparing van 3,5 procent is het verschil bij dit thema groter met het doel voor 2020, dat eveneens op 15 procent ligt.

Vezels uit gerecycled materiaal

Dat blijkt uit cijfers van de Britse milieuorganisatie Wrap. De organisatie verzamelde de cijfers onder 82 ondertekenaars van het Sustainable Clothing Action Plan (Scap) 2020, waaronder Marks & Spencer, Sainsbury’s en New Look. Dit actieplan, dat in 2013 startte, heeft als doel de ecologische impact van de kledingindustrie te verminderen.

Na twee jaar is de kledingsector volgens Wrap goed op weg naar de doelen voor 2020 en toont de sector positieve veranderingen op het gebied van duurzaamheid. Zo stappen steeds meer merken over naar vezels die zijn gemaakt van gerecycled materiaal, zegt de milieuorganisatie. Daarnaast gebruikt de industrie volgens Wrap steeds vaker katoen dat voldoet aan de normen van het Better Cotton Initiative.

Afval en recycling

Volgens de organisatie kan de sector nog veel winst behalen als het gaat om afvalproductie, waarvan de hoeveelheid de afgelopen twee jaar hetzelfde is gebleven. In 2020 moet de industrie 3,5 procent minder afval produceren, waarvan 15 procent minder bij het afval terecht mag komen. Wrap eist van de Scap-leden om hiervoor nauw samen te werken met partijen in hun productieketen.

In oktober gaf Wrap ook het startschot voor het European Clothing Action Plan (Ecap), met als doel samen met partijen als Europese kledingmerken, retailers, fabrikanten en recyclingbedrijven de ecologische impact van kleding te verlagen. Rijkswaterstaat werkt ook mee aan dit project.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Wrap | Foto: Jin Guan KOH, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail