25-11-2015 19:11 | Door: Chris Thijssen

Het lingeriemerk Saint Basics heeft van Rank a Brand het A-label ontvangen. Geen enkel merk in de eerdere kledingranglijsten van de organisatie behaalde deze score.

Uit onderzoek naar de prestaties van 24 ondergoed- en lingeriemerken blijkt volgens Rank a Brand dat Saint Basics de duurzaamste koop is voor consumenten. De merken Pants to Poverty en Minga Berlin behaalden beide het B-label, wat volgens Rank a Brand inhoudt dat ze ‘goed op weg zijn richting duurzaamheid’.

Zowel Saint Basics als Pants to Poverty krijgt veel punten door het gebruik van duurzaam materiaal. Zo is het katoen dat de merken gebruiken biologisch gecertificeerd. Daarnaast is alle kleding volledig Gots-gecertificeerd, wat betekent dat milieubescherming en arbeidsomstandigheden tijdens de productie goed zijn gemonitord en verbeterd.

Ook de kleding van Minga Berlin is grotendeels van biologische katoen gemaakt en Gots-gecertificeerd.

Eerste duurzame stappen

Het merk von Jungfeld presteert volgens de organisatie ‘redelijk’ en behaalde daarmee het C-label.  Hunkemöller behaalde het D-label, wat betekent dat het merk ‘de eerste stappen richting duurzaamheid heeft gezet, maar nog een lange weg te gaan heeft’.

Hoewel de lingerietak de eerste is die in de kledingsector een A-label scoort, blijven ook in deze sector de meeste merken achter. Van de 24 komen negentien lingeriemerken niet verder dan het laagste E-label. Hieronder vallen onder meer merken als Björn Borg, Sloggi, Victoria’s Secret, Marlies Dekkers en Livera.

Onlangs bleek uit een onderzoek van Rank a Brand dat Nederlandse kledingmerken niet hoger scoren dan een B-label. Die score werd behaald door de merken Kings of Indigo en Kuyichi. Bij een vergelijking van wereldwijde kledingretailers scoorden bedrijven niet hoger dan een C-label. Deze score werd toebedeeld aan H&M, Zara en C&A.  

Bron: Rank a Brand | Foto: Magalita B., via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)