07-12-2015 12:06 | Door: Chris Thijssen

De Belgische kledingketen JBC voorziet voortaan al zijn kledingstukken van Radio-frequency identification (RFID)-tags. Hiermee kan de retailer zijn hele productieketen volgen en zo duurzamer opereren.

JBC, een Belgische kledingretailer, rolt de RFID-technologie uit over zijn hele productieketen. Dit betekent dat jaarlijks 17 miljoen kledingstukken in 144 winkels in België, Luxemburg en Duitsland en in het distributiecentrum van een RFID-tag worden voorzien. Met het RFID-systeem van Checkpoint Systems kan de retailer zijn gehele keten in kaart brengen.

Zo kan JBC zijn voorraad van 1,5 miljoen hangende kledingstukken in zijn winkels en 15,5 miljoen verpakte kledingstukken in het distributiecentrum optimaliseren.

In de kledingbranche is voorraadbeheer een grote uitdaging. Het is belangrijk om voorraden af te stemmen op de vraag van winkels, want bij te grote voorraden zijn winkels vaak geneigd de kleding met korting aan te bieden. Dat leidt tot margeverlies.

Minder afval en CO2-reductie

Behalve financiële impact brengen voorraadoverschotten ook ecologische impact met zich mee. Wanneer kledingstukken aan het eind van een seizoen niet zijn verkocht, belanden ze vaak op de afvalberg. 

Door alle kledingstukken in de keten te volgen en voorraden in winkels gericht bij te sturen, kan de retailer zijn logistieke processen bovendien efficiënter inrichten. Te verwachten is dat er minder transportbewegingen nodig zijn en dat er minder ‘lege kilometers’ worden gemaakt. Daarmee zou JBC CO2-uitstoot kunnen verminderen.

Kledingmerk Billabong besloot eerder dit jaar ook zijn voorraadbeheer te optimaliseren. Dat doet het merk niet met RFID-tags, maar met speciale software waarmee voorraadoverschotten kunnen worden teruggedrongen.

Bron: Checkpoint Systems | Foto: Checkpoint Systems (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)