09-12-2015 12:30 | Door: Aveline Bies

Tesco’s klanten gebruiken na invoering van de heffing op plastic tassen bijna 80 procent minder plastic tassen per maand.

Klanten van Tesco’s winkels gebruiken 78 procent minder plastic tassen per maand en ‘tasloze’ bestellingen van klanten die bij Tesco online producten kopen zijn met bijna de helft toegenomen. De Britse overheid introduceerde in oktober 2015 een heffing op het gebruik van plastic tassen van £ 0,05 (€ 0,07). Het doel hiervan was om de hoeveelheid plastic zakken die klanten uit winkels meenemen, te reduceren.

“We wisten dat de introductie van de heffing klanten zou aanmoedigen om minder plastic tassen te gebruiken en het heeft blijkbaar een grote impact”, zegt Rebecca Shelley, Group Communications Director bij Tesco.

De week voordat de heffing op plastic tassen van kracht was, heeft Tesco gratis tassen die lang meegaan weggegeven. Ook hebben ze klanten geadviseerd over hoe zij het gebruik van het aantal plastic tassen kunnen verminderen.

CO2-neutraal

Tesco werkt samen met zijn klanten om ervoor te zorgen dat het geld dat de heffing opbrengt naar maatschappelijke projecten. Tesco kijkt ook naar mogelijkheden om zijn afval, zoals pallets en multiverpakkingen, met een nieuw proces om te zetten in plastic tassen.

Het bedrijf streeft ernaar om CO2-neutraal te zijn in 2050 en heeft initiatieven om meer dan 70 millioen maaltijden te doneren als onderdeel van zijn inspanning om voedselverspilling tegen te gaan.

Bron: Tesco | Foto: By Burrows (Own work) [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons