27-01-2016 18:23 | Door: Chris Thijssen

De Amerikaanse kleding- en accessoiresretailer Gap wil tegen het einde van 2020 de uitstoot van broeikasgassen in zijn hele productieketen halveren. Ook wil het bedrijf kleding duurzamer produceren.

Dat blijkt uit het meest recente Global Sustainability Report van Gap. Hierin stelt de retailer zich als doel de uitstoot van broeikasgassen van de eigen locaties en van de wereldwijde locaties in beheer eind 2020 met 50 procent te verminderen, ten opzichte van 2015.

Om deze reductie te bereiken, richt Gap zich onder meer op het verbeteren van de energie-efficiëntie. Zo krijgen winkels zuinigere verlichting. Daarnaast zegt het bedrijf samen te willen werken met verhuurders van winkelcentra waarin Gap-winkels zich bevinden om recyclingmogelijkheden te verbeteren.

Deze nieuwe ambitie van Gap volgt op de realisatie van eerdere uitstootdoelstellingen. Zo verminderde de retailer de uitstoot van broeikasgassen in de Amerikaanse operaties vorig jaar met 37 procent ten opzichte van 2008. Hiermee overschreed het bedrijf het doel van 20 procent ruimschoots.

Duurzamere kledingproductie

Behalve een nieuwe uitstootambitie, kondigt Gap ook andere doelstellingen aan. Zo wil de retailer 80 procent van het afval afkomstig van zijn Amerikaanse faciliteiten van de stortplaats weren. Daarnaast stelt het merk zichzelf als doel in 2020 te stoppen met het gebruik van schadelijke chemicaliën bij de productie van kleding en accessoires.

In samenwerking met textielfabrieken wil de retailer bovendien vervuiling tegengaan en waterbehoud verbeteren. Deze doelstelling is onderdeel van de samenwerking met de Natural Resources Defense Council en de Sustainable Apparel Coalition.  

“We geloven dat het creëren van een duurzamer milieu kritiek is voor het succes van ons bedrijf”, zegt Melissa Fifield, Senior Director of Sustainable Innovation bij Gap. “Als we onze duurzame inspanningen dieper in onze bedrijfsstrategieën en ons beleid integreren, laten we zien dat er kansen zijn om grote positieve veranderingen teweeg te brengen, voor zowel het milieu als de groei van ons bedrijf.”

Bron: Gap | Foto: Mike Mozart, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)