Green Metropole helpt duurzame ondernemers markt bestormen

Green Metropole helpt duurzame ondernemers markt bestormen

09-03-2012 20:31 | Door: Mark Beumer

In Amsterdam krijgen startende, duurzame ondernemers ondersteuning bij het bestormen van de markt. Green Metropole koppelt start-ups met multinationals om van Amsterdam een proeftuin voor duurzame innovaties te maken. “We investeren in bedrijven, niet in hobby’s.”

“Green Metropole gaat terug naar 2008,” herinnert Joke van Antwerpen, directeur van de Amsterdamse Innovatie Motor (AIM), zich. “Het begon met AIM to Sustain.” Het doel van AIM to Sustain was het stimuleren van startende, technologisch hoogwaardige bedrijven op het gebied van duurzaamheid in de regio Amsterdam.

Uniek hierbij was de samenwerking tussen grote bedrijven en de kleine start-ups. “Grote bedrijven hebben soms moeite met innoveren,” zegt Van Antwerpen. “Dat kunnen start-ups bieden. Tegelijkertijd hebben grote bedrijven veel in huis. Zij kunnen start-ups bijvoorbeeld helpen bij het betreden van nieuwe markten.”

Opschalen

Toen de rekening werd opgemaakt in 2010 bleek dat AIM to Sustain 21 startende bedrijven succesvol had begeleid en 150 arbeidsplaatsen waren gecreëerd. Bekende exponenten zijn bijvoorbeeld WeGo (peer-to-peer carsharing), TAXI-E (elektrische taxiservice), en de Ecowasbal (“wassen met 80% minder wasmiddel”).

Het succes smaakte naar meer. Green Metropole betekent een opschaling naar 60 bedrijven die begeleid gaan worden. Er wordt samengewerkt met meer partners en meer regio’s, zoals Haarlem en Haarlemmermeer. Daarmee wordt de gehele metropoolregio Amsterdam gedekt. De eerste ‘ecopreneur’ die ondersteuning zal krijgen is Groenten uit Amsterdam, een jonge onderneming die gewassen kweekt zonder natuurlijk daglicht. Duurzame ondernemers kunnen zich nog steeds aanmelden.

Open deuren

Wat kan Green Metropole betekenen voor ondernemers? “Als je wordt toegelaten dan krijg je een budget van zes dagen advies,” aldus Ilse van den Breemer, programmamanager Duurzaamheid bij AIM. “We houden je plannen kritisch tegen het licht. Maar we helpen bijvoorbeeld ook bij het opstellen van een non-disclosure agreement.”

Daarnaast kunnen bedrijven werken op de incubator op de noordelijke IJ-oever en daar in contact komen met andere duurzame start-ups. Ook zorgt Green Metropole voor business-to-business contacten. “Als één van onze bedrijven een multinational belt, dan komen ze er niet tussen. Als wij bellen, dan gaan er opeens deuren open,” zegt Van den Breemer.

Elk startend bedrijf met een duurzaam idee komt in aanmerking, maar er volgt een streng selectieproces. Na scouting en screening volgt een commissie bestaande uit ervaren partijen als Rabobank en Schiphol die het business plan evalueert. “Je moet een goed plan hebben,” zegt Van den Breemer. “Zonder plan red je het ook niet bij investeerders.”

Proeflab

Tijdens de lancering op 8 februari noemde wethouder Carolien Gehrels Amsterdam een proeflab voor duurzame innovaties. Het kleine broertje die kan vernieuwen en zijn kennis vervolgens kan exporteren naar grote broers als Parijs, Londen en New York. In een recent rapport werd Amsterdam nog genoemd als voorbeeld van een stad van de toekomst.

“Als AIM hebben we de afgelopen jaren aan dat gedachtegoed bij kunnen dragen,” reflecteert directeur Van Antwerpen. “We hebben constant aan de deur geklopt met het idee innovatieve bedrijven te stimuleren. De reactie was dan: ‘Ja, maar dat is toch marktwerking?’” Ze denkt even na. “Maar soms is een markt er nog niet klaar voor. Of weert deze actief nieuwe partijen. Green Metropole is ervoor om die barrières weg te nemen.”

Geen hobby’s

Tijdens haar speech noemde Gehrels ook dat duurzaamheid jaren geleden al in de beleidsstukken stond, maar nog niet verbonden was aan de economie. “Daar zet Amsterdam nu sterk op in,” aldus Van Antwerpen.

“Neem elektrische laadpalen. Die zijn op grote schaal neergezet. Maar dan is het ook handig als mensen een elektrische auto kunnen kopen. Het idee om op structurele wijze duurzaamheid aan de economie verbinden leeft nu in Green Metropole.”

“Als je belastinggeld uitgeeft, is het belangrijk dat je bedrijven selecteert met een toekomst,” voegt ze toe. “Bedrijven die zullen opbloeien en zelf financiële bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren. Dat is de enige duurzame vorm van subsidie. We investeren in bedrijven, niet in hobby’s.”

Foto: David Smith

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Mark Beumer



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail