The Body Shop elimineert oliegebruik met CO2-verpakking

The Body Shop

02-02-2016 09:11 | Door: Chris Thijssen

The Body Shop gaat een deel van zijn verpakkingen maken uit afgevangen CO2. Hiermee wil het beautyconcern zijn gebruik van plastic verpakkingen gemaakt van olie fors verminderen.

Het internationale schoonheidsmerk The Body Shop werkt samen met het Amerikaanse Newlight Technologies aan de ontwikkeling van een nieuwe verpakking, gemaakt van AirCarbon. Newlight Technologies maakt dit thermoplastisch materiaal van methaan dat wordt afgevangen op boerderijen en aardgasraffinaderijen.

Enzymen in een reactor absorberen de CO2 en zuurstof uit het methaan en herschikken de deeltjes tot een solide plastic. Het bedrijf smelt de substantie en droogt deze tot doorschijnende pellets, die vervolgens worden omgevormd tot flessen en doppen.

Het productieproces van AirCarbon heeft volgens de bedrijven een negen keer hogere opbrengst dan bestaande technologieën voor de productie van plastics. De bedrijven zien de nieuwe verpakking dan ook als een duurzamer alternatief voor plastic op basis van olie.

70 procent minder plastic van olie

The Body Shop gaat de ‘CO2-verpakkingen’ gebruiken om het gebruik van plastics op oliebasis tegen 2020 met 70 procent terug te dringen. Volgens Newlight Technologies is het concern het eerste merk in de schoonheidsindustrie dat inzet op de industrialisatie van AirCarbon-materialen.

“Doppen en flessen kunnen meer zijn dan alleen doppen en containers”, zegt Mark Herrema, CEO van Newlight Technologies. “Ze kunnen deel uitmaken van hoe we een betere wereld creëren. Met The Body Shop vervangen we olie door CO2 die anders onderdeel van de atmosfeer zou worden. Zo veranderen we de rol van materialen in de maatschappij.”

Herrema ziet het gebruik van AirCarbon door The Body Shop dan ook als een potentiële ontwikkelingsmijlpaal in de schoonheidsindustrie.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Newlight Technologies | Foto: thinkretail, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail