‘Meer Nederlanders kopen producten vanwege milieuredenen’

Boodschappen

05-02-2016 10:21 | Door: Chris Thijssen

Het aantal Nederlanders dat maatschappelijk bewust consumeert neemt toe. Zo steeg zowel het aantal consumenten dat een product of dienst omwille van het milieu aanschaft als het aantal dat een product bewust om milieuredenen boycot.

Dat blijkt uit de studie Kiezen bij de Kassa van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Van maatschappelijk bewust consumeren is volgens het SCP sprake als consumenten in hun koopgedrag bewust rekening houden met milieu-, ethische of politieke overwegingen.

Het percentage consumenten dat producten en diensten bewust koopt omwille van het milieu of dierenrechten, steeg van 25 procent in 2002 naar 33 procent in 2015. Het percentage dat een product of dienst vanwege duurzaamheidsredenen bewust boycot, steeg in dezelfde periode van 10 naar 15 procent.

Maatschappelijk bewuste consumenten hebben volgens het SCP een hogere opleiding als gemeenschappelijke noemer, maar verschillen sterk in mate van intensiteit en kenmerken. Zo hebben maatschappelijk bewuste consumenten volgens het onderzoek niet allemaal een goed gevulde portemonnee.

Bewustzijn door initiatieven

Het SCP nam voor het onderzoek vier kleinschalige, duurzame voedselinitiatieven onder de loep in een grootstedelijke context. Hiermee wil het bureau een deel van de aanbodzijde van maatschappelijk bewust consumeren in kaart brengen.

Uit de analyse blijkt dat deze initiatieven, waaronder voedselcoöperatie Rechtstreex, maaltijddeelplatform Thuisafgehaald, stadsboerderij Uit Je Eigen Stad en Kromkommer, vooral tot bewustwording bij consumenten leiden. Ze zijn volgens het SCP dan ook belangrijk om maatschappelijk bewust consumeren te faciliteren.

Zo kunnen consumenten door middel van deze initiatieven hun leefstijl aanpassen, voedselkilometers verminderen of voedselverspilling tegengaan. Door hun duurzame ideeën in een doordacht businessmodel te gieten, hebben de initiatieven volgens het SCP de beginfase weten te overleven en zijn ze alle vier groeiende.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Sociaal en Cultureel Planbureau | Foto: Eddie Welker, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail