‘Soepel beleid vermindert retourzendingen retail’

Dozen

09-02-2016 10:24 | Door: Chris Thijssen

Door de deadlines voor een retourzending te verlengen, kunnen retailers het aantal retouren terugdringen.

Dat stelt Ryan Freling, promovendus aan de University of Texas at Dallas (UT Dallas), op basis van onderzoek. Hij publiceerde de resultaten hieruit onlangs in de Journal of Retailing. Uit het onderzoek blijkt dat een soepel retourbeleid in het algemeen leidt tot meer aankopen en minder retourzendingen.

In 2014 stuurden consumenten in de Verenigde Staten voor ongeveer $ 280 mln aan producten retour. Retourzendingen kosten retailers niet alleen veel geld en inspanningen op het gebied van voorraadbeheer, maar leiden ook tot extra CO2-uitstoot.  

Om meer inzicht te krijgen in deze retourproblematiek verzamelde Freling samen met andere onderzoekers tientallen studies op het gebied van aankopen en retourzendingen. Uiteindelijk focusten de onderzoekers zich op 21 studies uit de onderzoeksvelden economie, marketing, besluitvormingswetenschap, consumentenpsychologie en operationeel onderzoek.

Gehecht aan producten

Vooral het verlengen van deadlines is volgens de onderzoeker effectief om het aantal retourzendingen terug te dringen. Een mogelijke verklaring hiervoor is het endownment effect. Dit houdt in dat hoe langer consumenten een product bezitten, hoe meer ze zich eraan hechten. Zo wordt het minder denkbaar dat ze het product terugsturen, stelt Freling.

Wil een retailer echter het aantal verkopen verhogen in plaats van het aantal retourzendingen terugdringen, dan kan die zich volgens Freling beter richten op een laagdrempelig beleid. Eenvoudige handelingen en een volledige restitutie zijn voorbeelden van retourregelingen die de consument aanmoedigen tot aankoop over te gaan.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: University of Texas at Dallas | Foto: IAEA Imagebank, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail