Nike en NASA op zoek naar duurzame stoffen

Nike en NASA op zoek naar duurzame stoffen

02-05-2013 15:55 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De textielindustrie heeft een van de grootste ecologische voetafdrukken op onze planeet. Nike en NASA dagen bedrijven uit met duurzame alternatieven te komen.

In 2010 werden er zo’n 150 miljard kledingstukken geproduceerd over de hele wereld. Tegen 2015 is de verwachting dat de kledingindustrie meer dan 400 miljard vierkante meter aan stoffen zal produceren per jaar, zegt Nike. Materialen zorgen voor ongeveer 60 procent van de ecologische voetafdruk van een paar Nike-schoenen.

Daarom dagen Nike en NASA stoffabrikanten en andere innovatieve bedrijven uit tot het bedenken en creëren van nieuwe duurzame materialen. De uitdaging is een deel van het Launch-initiatief, dat in 2010 gestart werd door Nike, NASA, USAID en the US Departement of State, om innovatieve ideeën voor duurzaamheidsproblemen te genereren. Voorgaande projecten gingen al over water, gezondheid, energie en afval.

LAUNCH System Challenge 2013

Voor deze uitdaging word gezocht naar innovaties die er voor zorgen dat de stoffenindustrie significant duurzamer wordt. Dat kan onder andere gaan om materialen die zichzelf repareren, die goed te recyclen zijn, of die geproduceerd kunnen worden met veel minder chemicaliën.

Nike en NASA zijn niet alleen geïnteresseerd in innovaties die binnen twee jaar opgeschaald kunnen worden, maar ook radicale technologieën en prototypes die ‘gamechanger’ kunnen zijn. Deze innovaties kunnen verdienmodellen zijn, financiële instrumenten, technieken en programma’s die onderzoek versnellen en onderwijs.

Inschrijven kan tot 15 juli 2013. Winnaars gaan een traject in waarbij ze worden ondersteund bij het vermarkten van hun concept. Vroege vogels die zich voor 15 juni inschrijven maken kans geselecteerd te worden voor extra professionele hulp bij hun inzending. Meer informatie is te vinden op www.launch.org.

Foto: launch.org

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail