07-05-2013 16:09 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het Nederlandse Unilever is wederom verkozen tot de duurzaamheidsleider van de wereld. De multinational weet ieder jaar verbeteringen door te voeren en behoudt zijn voorbeeldfunctie.

Dit blijkt uit een enquête van GlobeScan en SustainAbility onder 1.170 gekwalificeerde duurzaamheidsexperts, waarvan meer dan de helft minimaal tien jaar ervaring heeft. Bedrijven, ngo’s, overheden en organisaties uit 73 landen werden door hen beoordeeld. De overheden komen qua duurzaam leiderschap het slechtste uit de bus: 80 procent geeft hen een onvoldoende.

Volgens de experts zijn het vooral de bedrijven die een voorbeeldfunctie op zich nemen. Hierbij moet wel gezegd worden dat het ieder jaar om dezelfde bedrijven gaat. Wereldwijd wordt vooral Unilever gezien als dé duurzame leider: 24 procent van de respondenten ziet het voedingsmiddelenbedrijf als voorbeeld. In elk continent wordt de Nederlandse multinational bij de eerste twee duurzame leiders gezien, maar vooral in Europa en Azië wordt het bedrijf zeer gewaardeerd.

Duurzame strategie

De beste nieuwkomer is Patagonia, dat zich achter Unilever heeft genesteld. De kledingfabrikant wordt door respondenten uit Noord-Amerika als nummer één gezien. De top drie wordt gecomplementeerd door tapijtmaker Interface, die in vier van de zes continenten waardering krijgt. In Latijns-Amerika en de Caraïben is het Braziliaanse cosmeticabedrijf Natura opvallend genoeg de duurzame leider.

De prestaties van Unilever en Patagonia zijn bijzonder, omdat beide bedrijven het ieder jaar voor elkaar krijgen om nog beter op het gebied van duurzaamheid te presteren. Vaak investeren bedrijven namelijk kortstondig in duurzaamheid voor de 'quick wins', om zich vervolgens op andere aspecten in de onderneming te gaan concentreren. Een voorbeeld hiervan is General Electric, dat sinds 2011 steeds verder afzakt.

Het rapport concludeert dat sterk leiderschap binnen een bedrijf – zoals CEO Paul Polman van Unilever – een belangrijke rol speelt in het doorzetten van een duurzame strategie. Effectief campagne voeren speelt ook een belangrijke rol, zoals het 'succes' van Patagonia laat zien. Het kledingmerk startte onder ander met de campagne 'Don't buy this jacket'.