22-02-2016 12:20 | Door: Fitria Jelyta

Unilever heeft de ambitie om in 2020 volledig CO2-neutraal te zijn. In 2030 zegt de multinational zelfs alleen nog energie te gebruiken uit hernieuwbare bronnen. Hiervoor is duurzaamheid geïntegreerd in de kern van de strategie van Unilever.

Dat zegt Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid bij Unilever Benelux in de wekelijkse editie van DuurzaamBV Radio. Voor het behalen van zijn duurzaamheidsambities koopt Unilever volgens Mauser enkel hernieuwbare energie in. Daarnaast wekt de multinational biobrandstoffen op in zijn fabrieken, waardoor de CO2-emissie nu tot 65 procent is teruggedrongen ten opzichte van het uitstootpercentage in 1995.

Als voorbeeld van de zelf-opgewekte biobrandstof noemt de directeur de ijsfabriek in de Overijsselse plaats Hellendoorn, waar Unilever gebruikmaakt van een biovergister die organisch afval omzet in gas. De zogeheten Biopaq AFR haalt energie uit ijsresten en afvalwater en voldoet daarmee aan 20 procent van de totale vraag naar gas binnen de fabriek.

Internationaal wegtransport verduurzamen

Naast het opwekken van biobrandstof, zet Unilever ook in op het gebruik van liquefied natural gas (LNG). Volgens de multinational is dit het meest geschikte, duurzame alternatief voor diesel in de sector van zwaar internationaal wegvervoer. Zo werkt Unilever de komende drie jaar aan een onderzoek naar de mogelijkheden om het schonere LNG de dominante brandstof te maken voor internationaal wegtransport. Daarbij is het aanleggen van meer LNG-tankstations essentieel.

Gedragsverandering

In 2020 wil Unilever naast CO2-neutraal zijn, ook de milieuvoetafdruk halveren door de hele productieketen heen. Hiervoor heeft de organisatie de milieu-impact van de gehele keten, van grondstoffen tot afvalfase gemeten. Daaruit is gebleken dat meer dan twee derde van de milieuvoetafdruk wordt veroorzaakt door het verwarmen van water en het waterverbruik van consumenten om de producten van Unilever, zoals zeep en wasmiddel, te gebruiken.

“Hiervoor zijn continu productinnovaties noodzakelijk om de consumenten te helpen bij het verminderen van de milieuvoetafdruk”, zegt Mauser. “Denk aan een compressed deodorant, een product dat in een kleinere verpakking beschikbaar is en daardoor een lagere milieuvoetafdruk heeft, maar net zoveel inhoud heeft als de deodorant waar consumenten bekend mee zijn. Het gaat om het veranderen van het consumentgedrag. En daarin willen wij de consumenten helpen de juiste producten te kiezen en te vinden.”

Zo werkt Unilever aan een campagne om consumenten beter bewust te maken van hun energie- en waterverbruik. Met het WaterSpaarders-initiatief werkt de multinational samen met onderwijsinstellingen, het Wereld Natuur Fonds en de Missing Chapter Foundation aan het verminderen van het energieverbruik om water te verwarmen. Dit is mogelijk door basisschoolleerlingen te informeren over duurzaam waterverbruik, waarna zij thuis hun ouders stimuleren het energie- en waterverbruik te verminderen.

Duurzaam aan de top

Volgens de directeur is gedragsverandering bij consumenten niet het enige dat noodzakelijk is voor duurzame groei. Essentieel hierbij is dat beslissers aan de top van organisaties de duurzame ontwikkelingen volledig ondersteunen.

“Duurzaamheid moet geïntegreerd zijn in de kern van de strategie”, zegt Mauser. “Het gaat over een andere manier van denken en een andere manier van zaken doen, waarbij je focust op lange-termijndoelen. We hebben daarom ook kwartaalrapportages bij Unilever afgeschaft om beter te kunnen focussen op de lange-termijn en een verandering van de mindset in alle lagen van de organisatie mogelijk te maken.”

Foto: Luke, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)