25-02-2016 15:44 | Door: Chris Thijssen

Couverts.nl wil met het inhouden van een aanbetaling voorkomen dat gasten na een restaurantreservering niet komen opdagen. Als dit werkt, zouden restaurants voedselverspilling kunnen verminderen.

Couverts.nl, een reserveringswebsite voor restaurants, gaat bij reserveringen experimenteren met het inhouden van een aanbetaling op de creditcard van de gebruiker. Wanneer een gast na reservering komt opdagen, wordt er geen geld afgeschreven. Hetzelfde geldt voor mensen die hun reservering op tijd annuleren.

“Restaurants storen zich aan het gemak waarmee restaurantgasten op het allerlaatste moment een reservering annuleren of zelfs helemaal niet komen opdagen. Dat kost veel geld voor een restaurantondernemer”, zei Paul Wiertz van Couverts.nl eerder tegen Het Parool.

Minder no-shows

Met het nieuwe systeem wil Couverts.nl naar eigen zeggen het hoge percentage no-shows in restaurants terugdringen.

Bob Hutten, directeur van Hutten, vertelde onlangs in DuurzaamBV Radio dat de no-show in de cateringsector tot veel voedselverspilling leidt. Een vermindering van de no-show zou deze verspilling kunnen terugdringen.

Dat geldt ook voor restaurants. Bij een lagere no-show kunnen restaurantondernemers hun inkoopbeleid beter afstemmen op het aantal gasten dat ze verwachten. Wanneer de voedselvoorraad beter op het aantal couverts aansluit, hoeft er minder voedsel te worden weggegooid.  

Nauwkeuriger bepalen

Joost Prinsen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland, bevestigt dat. Volgens Prinsen starten koks daarnaast op basis van het aantal reserveringen overdag al met de voorbereidingen voor maaltijden die ’s avonds worden bereid en geserveerd. “Hoe nauwkeuriger je het aantal gasten kunt bepalen, hoe minder voedsel er verloren gaat”, zegt hij tegen DuurzaamBedrijfsleven Media.

De woordvoerder benadrukt echter dat dit alleen het geval is wanneer het aantal afzeggingen ook daadwerkelijk wordt teruggedrongen. Of dat met het plan van Couverts.nl lukt, is volgens Prinsen nog maar de vraag.

“We zien kansen voor dit beleid bij restaurants in het hoge segment, omdat gasten daar toch al een bewuste keuze voor een specifiek restaurant maken”, zegt hij. “Maar bij restaurants in het lage segment, die qua prijsniveau toegankelijker zijn, reserveren mensen vaak korter van tevoren of lopen ze zelfs zomaar naar binnen. Het is afwachten of een dergelijk systeem met aanbetaling, dat de drempel juist verhoogt, bij dit soort restaurants werkt.”

Nationale Restaurant Week

Vrijdag kondigde ook de Nationale Restaurant Week aan vooruitbetaling bij reserveringen te introduceren. Hierbij maakt de organisatie van de week, die plaatsvindt van 30 maart tot en met 10 april, in plaats van creditcard-systeem gebruik van een betalingssysteem via Paypal. 

 

Bron: Koninklijke Horeca Nederland, Het Parool | Foto: public domain (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)